Kvalificera ditt företag för den nya marknaden – prioritera rätt i ditt hållbarhetsarbete

Podden - 48

Genom att prioritera rätt i arbetet med hållbarhet så kan du inte bara göra gott för planeten utan också säkra ditt företags framtid. Eva Vati som är vd och grundare på VATI of Sweden berättar hur du ska tänka.

Eva Vati är aktuell som talare på Print Next den 30 november och i det senaste avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om det hon ska dyka ner i under sitt framförande.

Läs mer om Print Next den 30 november

När förpackningsföretagen Apak blev först i världen 2021 med att verifiera sitt hållbarhetsarbete av extern part så var det Verify Agency som fick uppdraget. Och nyligen hjälpte man Frontpac att verifiera sitt hållbarhetsarbete enligt ISO26000.

Podden finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du på den här. Nedan finns också en sammanfattning av det vi pratar om.

Bredd har gett spets

Eva Vati har lång och bred erfarenhet inom allt från upphandling inom FN till att vara hållbarhetschef – och från början kemiingenjör. En bredd som nu har gett spetskompetens inom hållbarhetsarbete.

Framtidssäkra ditt företag

– Genom att integrera hållbarhet i din strategi så kan du också stärka ditt bolag i hur man hanterar till exempel förändringar i omvärlden.

Nu har det varit väldigt mycket kopplat till klimatet. Olika typer av naturkatastrofer som faktiskt också påverkar oss här i Sverige.

– Men det handlar också om att säkra sin kompetens, energieffektivisera sin verksamhet till exempel och att inte minst då kvalificera sig för den nya marknaden så att man har sitt företag kvar helt enkelt.

Nya regler träder i kraft redan i januari som kommer att påverka alla företag. Den nya lagen kring hållbarhetsredovisning handlar om hur man arbetar med och rapporterar om sitt hållbarhetsarbete och hur man får det verifierat. 

Greenwashing och Greenhushing

Detta arbete är också starkt kopplat till greenwashing.

– EU vill komma till rätta med just greenwashing, att man alltså framhäver sig själv bättre än vad man egentligen är, vilket man kan komma till rätta med genom att påvisa transparens vilket är vad en verifiering handlar om, berättar Eva.

Greenhushing är ett nytt fenomen som innebär att företag inte vågar kommunicera kring sitt hållbarhetsarbete för att man är rädd att bli stämplad för greenwashing.

Nya krav kommer snabbt

Just nu rullas det ut ny lagstiftning inom EU och i ett första steg handlar det mycket om klimatet.

– Som ett mindre bolag som är leverantör till ett större företag så är det nu ditt klimatavtryck, alltså CO2-avtryck, som kommer att efterfrågas för hela livscykeln [Scope 1 till 3].

CO2-avtryck är nummer ett men sen kommer fler saker att införas kring allt från cirkulär ekonomi till biologisk mångfald, jämställdhetsfrågor och så vidare.

– Som företag kommer man att behöva ha koll på när och hur de olika lagarna rullas ut så att man kan vara taktiskt i sitt arbete.

Hjälp med prioritering

Vati of Sweden har tagit fram en guide som man kallar för ”Egendeklaration” vilken är kopplad till ISO26000. Genom att svara på 50 frågor får du hjälp att komma igång med en analys kring vad som är allra viktigast för just ditt företag. Guiden är gratis och går att ladda ner på verifyagency.com.

Vill du vet mer om hur du ska lägga upp en strategi för just ditt företag så kommer Eva Vati till Print Next den 30 november och delar med sig av sin kunskap inom området.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se