Svenskt förpackningsföretag först i världen att verifiera sitt hållbarhetsarbete enligt ISO 26000

verify_sustain_press

Förpackningsföretaget Apak är först i världen med att verifiera sitt hållbarhetsarbete enligt egendeklarationen i ISO26000. Utfärdare av verifieringen är Verify Agency of Sweden.

Sverige har beslutat att revidera standarden ISO 26000 och inkludera FN:s globala mål. Apak är det första bolaget i världen som verifieras med standarden.

– Det känns helt fantastiskt och stort att få vara först ut i världen med detta. Apaks vision är att driva utvecklingen mot en hållbar framtid och verifieringen visar att vi har den förmågan, säger Evelina Lindgren, vd på Apak.

Vägen mot verifieringen påbörjades under 2020 då hela Apaks ledningsgrupp involverades i arbetet med att integrera de globala målen i Apaks affärsmodell och processer. Genom att kartlägga FN:s globala mål och delmål längs med hela företagets värdekedja identifierades vad som gör störst positiv påverkan, men även hur bolaget på bästa sätt kan minimera sin negativa påverkan.

– Hållbarhetsfrågor berör samtliga delar av Apaks verksamhet och är ett ansvar vi alla axlar, säger Evelina Lindgren vidare i ett uttalande.

Granskad av ackrediterad tredjepart

Hållbarhetsarbetet mynnade ut i en egendeklaration som granskades och verifierades av Verify agency of Sweden, som är ackrediterade av Sveriges nationella ackrediteringsorgan Swedac. Den 8 juli blev Apak det första bolaget i världen att verifieras i enlighet med ISO 26000:2021. Framledes kommer bolaget även att utbilda kring hållbarhet i sina leverantörsled.

Vi vill vara en inspiration för andra bolag så jag hoppas och tror också att detta kommer få fler företag att följa efter. År 2030 ska vi vara helt klimatneutrala – utan att klimatkompensera, säger Evelina Lindgren på Apak.

Om verifieringen ISO 26000:2021

ISO 26000 fokuserar på företags samhällsansvar. I den uppdaterade svenska utgåvan har standardens omfattning breddats och bland annat ingår nu även de globala hållbarhetsmålen i standarden. Till ISO 26000 ingår en tillhörande egendeklaration, som verifieras av ett ackrediterat tredjepartsorgan.

Verify agency är först i Sverige med att bli ackrediterade av Swedac, Sveriges nationella ackrediteringsorgan, för att kunna verifiera egendeklarationen kopplad till ISO 26000, mer om det kan du läsa i ett pressmeddelande.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se