Way Out West sålde secondhand-kläder som festivalmerch

Festivalen och Statsmissionen i samarbete för en annorlunda festivalmerch!
Festivalen och Statsmissionen i samarbete för en annorlunda festivalmerch! Stadsmissionen

Kläderna som såldes var återvunna klädesplagg från secondhand-affärer eller kläder som besökarna själva tagit med sig för att få förädlade på plats.

I augusti gick den årliga musikfestivalen Way Out West av stapeln och som vanligt såldes det festivalmerch på plats.

Det som inte var som vanligt var att kläderna som såldes var återvunna klädesplagg från secondhand-affärer som trycktes med festivalens logotyp.

Merchen bestod av t-shirts och tröjor med festivalens logotyp på, men istället för att trycka på nya t-shirts använde man alltså istället återbrukade second hand-kläder som man fått in från bland annat från Göteborgs Stadsmission.

Genom ett samarbetsprojekt med festivalarrangörerna Luger har Science Park Borås, Göteborgs Stadsmission och F/ACT Movement tagit fram en kollektion av insamlade second hand-plagg som såldes på området som officiellt merchandise. Besökarna hade möjlighet att köpa ett plagg på plats eller ta med egna kläder att få tryckta med festivalens logotyp i Slottsskogen, skriver Sciencepark Borås på sin webbplats.

70 gånger mindre miljöpåverkan

Ja enligt siffror som Sciencepark Borås presenterar så har en återbrukad t-shirt cirka 70 gånger mindre miljöpåverkan än en nyproducerad t-shirt.

– Tidigare år har merchandisen varit 100 procent nyproducerad, i år är den 100 procent cirkulärt. Vi har haft specialboxar utställda i våra butiker där vi samlat in plagg från våra kunder som kommer ”pimpas” på plats – vi hoppas att det mottas väl av besökarna! säger Nana Sacko, projektledare på Göteborgs Stadsmission.

”Sålde slut väldigt fort”

Förra året tog Sciencepark Borås fram en kollektion av cirkulära kläder till festivalens volontärer och som en fortsättning på det ville man i år få festivalarrangören Luger att ”tänka större”.

– Vi ville utmana Luger att tänka större – all merchandise trycktes på nyproducerade tröjor. Vad händer om man byter ut alla de plaggen till något cirkulärt? säger Anna Lindgren.

Och konceptet ska ha varit framgångsrikt med merch som sålde slut väldigt fort. Dock framgår det ej hur många plagg man hade till försäljning i år jämfört med ett ”vanligt år”. Det framgår inte heller om man kommer fortsätta med projektet nästa år.

– Vi vill göra det vi kan för att hålla nere våra egna utsläpp så mycket som möjligt, men också genom detta samarbete på ett lekfullt sätt utmana bilden av hur klassisk festivalmerchandise ser ut. Att merchandisen såldes i en rasande fart är ju också ett grymt kvitto på att den uppskattades av våra festivalbesökare, säger Liza Nilsson från Way Out Wests festivalledning.

”Räddar inte världen med sätter frågan på kartan”

I videon nedan berättar Anna Lindgren från Sciencepark Borås mer om projektet.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se