Frontpac verifierar sitt hållbarhetsarbete

Martin Enocson är vd på Frontpac.
Martin Enocson är vd på Frontpac.

Frontpac har som ett av de första förpackningsbolagen i Sverige verifierat sitt hållbarhetsarbete enligt den ISO26000.

– För oss är verifieringen ett viktigt kvitto på att vår personal har tagit hållbarhet till sitt hjärta och driver organisationen i denna riktning, säger Martin Enocson, vd på Frontpac i ett pressmeddelande.

ISO26000 är en internationell hållbarhetsstandard som fokuserar på organisationers samhällsansvar; social-, miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Då ISO26000 inte är en kravstandard utan guidande så innebär det att företag inte kan certifiera sig mot standarden. I stället kan man verifiera egendeklarationen som är kopplad till standarden, i vilken även de globala hållbarhetsmålen ingår.

– En verifierad egendeklaration blir mer trovärdig. Det är också ett sätt att kvalitetssäkra företagens och organisationernas hållbarhetsarbete, berättar Eva Vati, vd och beslutsfattare på VERIFY Agency som utfärdat verifieringen. Att arbeta med ISO26000 hjälper företag att skapa en struktur för förbättringsarbete.

– Hållbarhet måste ses med ett helhetsperspektiv. Hållbarhet ingår i allt vårt arbete. Från hur vi väljer elleverantör, designfasen när papper väljs, hur förpackningen skickas till kunden till hur den ska återvinnas, berättar Martin Enocson.

Sedan 1982 har företaget tillverkat förpackningar i kartong och wellpapp och är en komplett förpackningsproducent, från papper på rulle via egen konvertering till färdig förpackning. Frontpac är beläget i Arlöv strax utanför Malmö och har idag cirka 160 anställda och med en omsättning på över 400 miljoner kronor.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se