Virusresistent wellförpackning lanseras i Europa och USA

DS_Smith_Virus

Förpackningskoncernen DS Smith och partnern, brittiska Touchguard, håller på att utveckla en serie bakterie- och virusresistenta wellpappförpackningar. Detta meddelar DS SMith i ett pressmeddelande.

Covid-19-pandemin har ökat marknadens förfrågan efter antivirala och antibakteriella förpackningar som ger ett extra skydd för såväl konsumenter som de som är verksamma inom försörjningskedjan.

De nya wellpappförpackningarna är försedda med en barriärbeläggning, som innehåller ett antimikrobiellt medel som fungerar mot både bakterier och virus. Det speciella ytskiktet ska hämma tillväxten av bakterier och även ge skydd mot vissa typer av virus.

Beläggningen är utvecklad av Touchguard och är en patenterad produkt, speciellt utformad för användning på pappersytor, där den är mer aktiv och effektiv för att minimera risken för infektionsöverföring.

”Beläggningen ger ett bevisat skydd för våra kunder och deras konsumenter”

Alan Potts, DS Smith

Enligt Touchguard är beläggningstekniken effektiv mot en rad bakterier och virus, inklusive sådana virusfamiljer där Covid-19-viruset ingår. Touchguard uppger att beläggningen har en ”dödlighet” på 99,5 procent inom 15 minuter på dessa bakterier och virus.

Det nya sortimentet riktar sig mot den hållbara förpackningsmarknaden med potentiell omfattning inom en mängd olika områden, inklusive e-handel och livsmedelsförpackningar, samtidigt som den fortfarande är 100 procent återvinningsbar.

Touchguard-beläggningen och förpackningen kommer att certifieras enligt AATCC100 (MOD), ISO18184: 2019 (MOD) och uppfyller BfR36-rekommendationerna.

Som en del av sin nyligen lanserade strategi har DS Smith åtagit sig att från och med 2023 tillverka 100 procent återvinningsbara förpackningar.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se