Vd-byte på Unitedprofile – plattformens fader tar över

United Profile
Alex Giers som tidigare fokuserat främst på de tekniska arbetet kommer nu i sin nya roll som vd för Unitedprofile fokusera allt mer på personalfrågor och strategi.

I slutet av oktober skedde ett vd-byte på Unitedprofile, det blir Alex Giers som tar över som vd. Magnus Lindblad som haft rollen de senaste elva åren kommer fokusera på försäljning, samt sin roll som konceptansvarig och sin post i styrelsen.

– Det känns naturligt att lämna över till Alex, Unitedprofile växer och de flesta av våra anställda sitter i Djurås medan jag och Alfred sitter i Enköping och som vd är det viktigt att kunna vara nära personalen. Alex kommer fixa det här galant och jag kommer kunna fokusera ännu mer på försäljningen som jag ju brinner lite extra för, säger Magnus Lindblad till Branschkoll.

”Det är viktigt att vi kan fortsätta växa och samtidigt gynna kreativitet genom välmående medarbetare”

Att Alex Giers talar datorernas språk vet vi redan men han talar också människornas och medarbetarnas språk, Unitedprofiles bas finns i Djurås, en liten kommun med strax över tiotusen innevånare. Och att få dit kompetent personal har varit lite klurigt för företaget ibland. Men genom att skapa en trivsam arbetsplats med bland annat yoga, golf och massage som regelbundna aktiviter och förmåner har man lyckats attrahera allt fler till företaget och byggt ett starkt team.

– Det är inspirerande och spännande att gå in i rollen som vd. Detta sker samtidigt som vår styrelse blivit mer aktiv och målinriktad. Vi har bland annat tagit in en ny styrelseledamot, Leif Andersson, som har lång erfarenhet inom IT. Mange Lindblad är självklart kvar som konceptansvarig och styrelsemedlem. Strategiska beslut kommer drivas på styrelsenivå och fokus ligger just nu på analys av organisationen och att skapa tydligare mål. Det är viktigt att vi kan fortsätta växa och samtidigt gynna kreativitet genom välmående medarbetare, säger Alex Giers till Branschkoll.

”Varit med sedan start”

Och så var det ju datorernas språk också, Alex Giers är ju trots allt hjärnan bakom Unitedprofiles plattform eller som han själv säger:

– Jag har varit med och utvecklat den tekniska plattformen sedan starten, och ser bara större möjligheter för varje år som går. Det är otroligt spännande att både se plattformen utvecklas och nya talanger växa fram inom organisationen. Jag vill nu ta Unitedprofile till nästa nivå genom att förverkliga mina visioner om en teknisk plattform som är det självklara verktyget för alla inom kontor, yrkes och profilbranschen.

För den som vill läsa mer om företagets historia och Alex intresse för programmeringen och webbutveckling rekommenderas artikeln här nedan som är en intervju Branschkoll gjorde med Alex i början av 2019.

LÄS OCKSÅ: ”Kämpat i uppförsbacke i tio år nu välkomnar vi konkurrens”

500.000 produkter

up
www.unitedprofile.se har fått sig ett ansiktslyft.

Ny vd och ny styrelsemedlem är inte de enda förändringarna man gör på UP, man passar också på att lansera sin nya webbplats. 100 leverantörer och 500.000 produkter finns att tillgå för den som aktiverar extra allt.

Med över 10 års erfarenhet, 100 leverantörer och 500.000 produkter erbjuder vi inte bara nordens kraftfullaste webblösning, vi anpassar den efter varje kunds unika behov. Vi hoppas att med nya hemsidan kunna inspirera fler kunder inom profil-, yrkes- och kontorsbranschen, avslutar Alex Giers.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se