”Trendbrott” – Grafiska branschen planerar 1.000 nyanställningar

Eva Glückman (t.v.) är vd för branschorganisationen Grafiska Företagen.
Eva Glückman (t.v.) är vd för branschorganisationen Grafiska Företagen. Bild vänster: Juliana Fälldin

Branschen ska nyrekrytera 1.000 personer.

Fram till 2024 planerar företagen inom den grafiska branschen att nyrekrytera drygt 1000 personer, vilket är en ökning av antalet anställda med nästan 9 procent. Det visar en ny rekryteringsundersökning som Grafiska Företagen genomför bland sina medlemsföretag. Den grafiska branschen ser positivt på framtiden men det finns orosmoln, skriver branschföreningen.

Branschen utökar

I bedömningen av kommande rekryteringsbehov svarar företagen att det framför allt beror på utökad verksamhet, ett tydligt tecken på att det finns en stark framtidstro. Även 2021 rekryterades ovanligt många till branschen, 900 personer, men då handlade det framför allt om ersättningsrekryteringar kopplade till neddragningar som skedde under pandemiåren.

– Det är ett tydligt trendbrott i en bransch som genomgått en stor strukturomvandling i och med digitaliseringen. Under ett antal decennier har verksamheter slagits ut, konsoliderats och hittat nya affärsmodeller. Det känns mycket positivt att kunna konstatera att våra medlemsföretag nu har en tydlig framtidsoptimism, säger Eva Glückman som är vd Grafiska Företagen.

Svårt att rekrytera

En konsekvens av rekryteringsbehovet är att företagen nu har svårare att rekrytera. 50 procent av företagen uppger att det är svårt. Brist på rätt utbildning är den orsak till rekryteringssvårigheter som ökat mest. Rekryteringsbehovet är nästan lika stort för tjänstemän som för yrkesarbetare ett tecken på att branschen rör sig uppåt i förädlingskedjan.

– Den grafiska branschen är relativt liten men har stor betydelse för andra branscher. Exempelvis krävs 1.000 tryckta etiketter till varje nyproducerad bil och livsmedelstillverkningens omställning från plastförpackningar kräver stora mängder pappförpackningar konstaterar Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Höga papperspriser smittar av sig

Förutom utmaningen att hitta rätt kompetens är världsläget ett orosmoln för branschen. De höga energipriserna slår dubbelt, både mot papperspriserna och själva produktionen. Svårigheter med logistikkedjor och insatsvaror finns kvar sedan pandemin och har förvärrats i och med kriget i Ukraina. Vi kan redan idag se hur höga papperspriserna smittar av sig på kostnaderna för till exempel livsmedelsförpackningar och därmed också på livsmedelspriserna ut till konsument. Positivt är dock att den långvariga strejken på finska UPM precis tagit slut.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se