Tidningsmakare får årets branschpris

Stina Cederholm foto SvD

Stina Cederholm foto SvD

(Bild: Pressbild/SvD)

Årets vinnare av GYF:s branschpris på 100.000 kronor är chefredaktören för SvD Junior, Stina Cederholm. Hon har från starten lett arbetet med att skapa och driva tidningen som förmedlar nyheter till barn och unga, och det är för det arbetet hon får priset som består av ett diplom samt 100.000 kronor.

– Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande brinner för att sprida nyheter, idéer och budskap till människor genom tryck. Traditionell skriv- och läskompetens är fortsatt viktig när den digitaliserade vardagen bidrar till att barn och ungdomar läser allt mindre på fritiden. För att bli en god läsare räcker det inte med att delta i skolundervisningen och göra läxorna. Här sammanfaller SvD Junior syfte och arbete väl med GYF:s strävan efter att lyfta fram det tryckta mediet som en viktig källa till kunskap och som ett komplement till de digitala medierna, säger Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen som också delar ut diplomet.

Juryns motivering lyder:

”Med syftet att locka nya generationer att uppskatta och ta till sig oberoende, oförvanskad och oförvitlig journalistik i tider av fejk och flyktig rörlig media lyser SvD Junior klart och starkt. En nyhetstidning för barn och unga som förklarar skeenden och aktuella händelser på ett begripligt sätt behövs mer än någonsin. Med Stina Cederholm som energisk och driven chefredaktör sedan starten är årets branschpris från stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande en bekräftelse på ett fantastiskt arbete. ”

Utöver branschpriset delar GYF ut fyra andra priser. Ett är det utbildningspris som i år har gått till Broby Grafiskas skolledare Per Branzén och ett annat är formgivningspriset som tilldelats den grafiska formgivaren Martin Frostner. Två av priserna tilldelas studenter där Veronica Dahlberg och Alexander Liderås på Malmö Universitet vunnit pris för sin uppsats och Linn Henrichson på Konstfack vunnit för sitt praktiska examensarbete.

Priserna kommer att delas ut på en mindre ceremoni i Stockholm den 18 november.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se