Swish på papper – har aldrig varit enklare att betala

Swish papper QR

Betalningstjänsten Swish har sedan förra året använt QR-koder för att göra det enklare att betala. Företaget 21 Grams har hjälp bland annat Rädda barnen att få fler att skänka pengar.

Hur? Man har gjort det enklare än någonsin att gå från inbetalningskort eller informationstrycksak till att göra en betalning.

Den specialanpassade QR-koden som enkelt läses av med kamerafunktionen i Swish-appen innehåller allt som behövs för att göra en betalning. Och man väljer om ett belopp ska finnas med eller om det ska fyllas i av betalaren.

Rädda barnen gjorde ett test i ett utskick till 30.000 personer och man märkte direkt en skillnad i att fler unga personer valde att ge ett bidrag när det nya sättet att betala fanns med.

– Vi märkte att fler unga människor ville bidra. Enkelheten och snabbheten gjorde alltså att vi nådde nya, yngre givare. Systemet gör också att uppföljningen sker per automatik, säger Christoffer Wikner på Rädda barnen i en kommentar.

Bland de företag som har börjat använda funktionen på fakturor – där också OCR-numret kan finnas med i koden – så har det enligt 21 Grams inneburit snabbare betalningar eftersom man betalar när man får brevet snarare än att vänta till slutet av månaden.

Swish har idag över 6,3 miljoner användare. Mer info för dig som funderar på att implementera enkla betalningslösningar i dina kunders kommunikation: Swish QR, 21 Grams

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se