Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

skog

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

I den undersökning som Skogsindustrierna (med hjälp av Demoskop) har gjort så tycker 57 procent av svenskarna att det är mycket bra att skogen används till ”klimatsmarta produkter och material” och 32 procent tycker det är ganska bra. Det här visar på att det finns en stor acceptans för att använda vår skog ifall den går till något positivt menar Skogsindustrierna.

– Det är väldigt glädjande att se att en så stor del av de tillfrågade tycker att det är bra att skogen används till hållbara, förnybara produkter som de kan använda i sin vardag. Det är den efterfrågan som kan driva tillväxten i världens bioekonomi, minska användningen av fossila råvaror och bidra till att vi når klimatmålen, säger Linda Eriksson, skogsdirektör på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.

Skogen kommer behövas för ett fossilfritt samhälle

– Allmänheten har ett stort förtroende för hur svenska skogsägare sköter skogen. Det är ett kvitto på att skogen brukas på ett ansvarsfullt sätt. Om Sverige ska klara omställningen till ett fossilfritt och hållbart samhälle behöver vi ta tillvara på potentialen i skogen. En ansvarsfull förvaltning och utveckling av skogsråvaran är nyckeln dit, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

Totalt har 1054 person över 18 år deltagit i undersökningen.

Enkätens två frågor och svar

  1. Sverige består till ca 70% av skog. Tycker du att det är bra eller dåligt att man använder den svenska skogen till tillverkning av klimatsmarta saker och material, som till exempel kläder, förpackningar och batterier?
    Svar:
    57% mycket bra, 32% ganska bra, 6 % varken eller, 1% ganska dåligt, 1% mycket dåligt, 3% vet ej
  2. Om skogsbruket garanterar att det återplanteras två träd för varje träd som avverkas, hur tycker du då det är att man använder den svenska skogen till att tillverka klimatsmarta saker och material?
    Svar:
    72% mycket bra, 21% ganska bra, 3% varken eller, 1% ganska dåligt, 0% mycket dåligt, 3% vet ej

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se