Svenska förlag får fjärdeklassare att läsa

Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen.
Årets upplaga av Den stora läsutmaningen leds av Ylva Hällen. Vänster: Adlibris / Höger: Peter Hagström

En fjärdedel av Sveriges fjärdeklassare har redan anmält sig till Den stora läsutmaningen i höst.

Den stora läsutmaningen är ett initiativ från ett gäng svenska förlag som tillsammans med Adlibris ska förbättra det man kallar ”läskondisen” hos unga.

– Varför diskuteras inte denna viktiga demokratifråga mer i valrörelsen? Läsförmåga och ordförståelse är grunden för att våra barn ska förstå samhället och omvärlden. Med Den stora läsutmaningen vill vi ge alla barn chansen att öka sin läskondis och därmed locka fram läslusten, säger Ylva Hällen, tävlingsledare för Den stora läsutmaningen 2022 i ett pressmeddelande.

Under hösten tävlar fler än 1.500 klasser om att läsa mest – och därmed vinna en resa för hela klassen till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Och det går fortfarande att anmäla sig.

Att det just är årskurs 4 som valts ut beror på att utredningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern och att det är en avgörande ålder för att skapa framtida läsvanor och därmed även lärande och kunskapsintag.

Skolbiblioteken på väg att dö

Enligt en färsk undersökning från Lärarstiftelsen har endast 39 procent av landets elever tillgång till ett skolbibliotek. Idag finns bara fyra kommuner i Sverige där alla elever har tillgång till ett skolbibliotek och skillnaderna mellan kommuner och privata skolor är dramatiska. I den kommunala grundskolan har 30 procent av eleverna tillgång till skolbibliotek medan samma siffra för eleverna i fristående grundskolor är 18 procent. För landets gymnasieelever är skillnaderna ännu större.  

Den stora läsutmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren med målet att skapa ökad läskondis och bidra till att läsning blir en vardagsvana. 

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se