Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Postnord rapport print digitalt

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Studien som fått namnet ”Behind the mind 2” har involverat 63 deltagare mellan 18-70 år gamla.

Resultaten visar att vi läser bättre på papper och har enklare att ta till oss information i sin helhet. Dessutom så agerar vi oftare på fysisk kommunikation tack vara en kombination av positivt känslomässigt engagemang och hög motivation.

Vidare så visar studien att den digitala brevlådan är ett bra alternativ till tryckt information, speciellt hos personer under 55, där är resultaten för den digital brevlådan nästan lika goda som för tryckt information. Mobiltelefon där emot stressar mottagaren när det kommer till känslig information, exempelvis fakturor. Nästan hälften av deltagarna upplever hög kognitiv stress när de läser känslig e-post på mobiltelefonen, vilket i sin tur leder till att färre tar till sig all information.

Avslutningsvis så är det stor skillnad på resultat beroende på vilken ålder testpersonen tillhör, följande fakta är direkt hämtad från rapporten som Postnord publicerat, rapporten i sin helhet hittar du här.

  • 18–35-åringar är positiva till den digitala brevlådan. E-post via mobiltelefonen skapar hög stress och låg motivation. Som grupp är de kritiska till digitalt innehåll.
  • 36–55-åringar är ointresserade av information via e-post. Print skapar det positiva intresse som krävs för att de ska agera på budskapet.
  • 56+ är positiva till e-post. Den digitala brevlådan har svårare att engagera denna grupp, både känslomässigt och kognitivt.

Exakt hur studien gick till kan du läsa om här, annars följer nedan en kortare beskrivning av hur testerna gick till.

Deltagarna fick ta emot tre olika ”stimuli” som bestod av en kreditkortsfaktura, en räkning från ett telekomföretag och samhällsinformation. Dessa delades ut via tre olika kanaler: print, e-post och digital brevlåda. Neuroforskare mätte sedan den kognitiva stressen hos deltagarna, vilket i sin tur visar hur bra och hur enkelt vi förstår något. Vidare så mättes också motivationen, vilket i det här fallet betyder inställningen mottagaren har till budskapet, om de vill undvika det eller agera på det. Slutligen så mättes också det känslomässiga engagemanget och den visuella uppmärksamheten.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se