Stora prishöjningar på porto 2020 – så här kan du undvika dem

Experter på portooptimering. Stefan Blomqvist

Michel Anbratt
David André, VD Mailworld AB
Experter på portooptimering. Stefan Blomqvist Michel Anbratt David André, VD Mailworld AB

21Grams–experter på porto

Experter på portooptimering. Stefan Blomqvist Michel Anbratt David André, VD Mailworld AB

Post tar många nya vägar i dagens allt mer digitala samhälle. Fysisk och digital post samsas på en snabbt förändrande marknad. Så här påverkar det dig.Detta var budskapet när 21 Grams bjöd in till frukost för att berätta om hur förutsättningarna för post och porto snabbt förändras. Priserna höjs rejält – Postnord tripplar sina höjningar och Citymail dubblar sina. Men det finns flera vägar att gå för att undvika flera av höjningarna.

– Det skickas två miljarder brev i Sverige och vi är tillsammans med England ett av världens mest brev-intensiva länder (per capita), berättar Stefan Blomqvist som är vd på 21grams.

Minskningen tog fart under 2018

Nedgången i brevvolymer har inte varit dramatiska år från år i Sverige men totalt sett är det stora förändringar över tid. Men 2018 tog det fart och vi såg den största nedgången någonsin – minus 8,3 procent – på grund av digitaliseringen.

– Men det är fortsatt väldigt mycket brev i systemet, berättar Stefan Blomqvist.

Förändrade marknadsandelar

Postnord tappar marknadsandelar till Citymail och ”morgonpostar” (de företag som delar ut tidningar och som nu utvidgar med nya områden som till exempel brevutdelning).

När det gäller marknadsandelar framkommer att morgonpost gick upp 15 procent och Postnord ner 10 procent enligt statistik från PTS.

Förändringar hos Postnord 2020

Om man tittar på endast brevaffären för Postnord så är den lönsam och under 2020 genomförs den största prishöjningen någonsin. Och prishöjningar är något som kommer att fortsätta framöver enligt Stefan Blomqvist.

– Prishöjningarna är dramatiska och ser enligt 21grams ut så här:

  • För stora sändningar ligger höjningarna på runt 7 procent
  • A-post under 500 försändelser höjs med 10 procent
  • B-post försvinner för upplagor under 500 – för denna kategori blir prishöjningen därmed så stor som 18,5 procent
  • Posttidningar höjs med 10 procent
  • Frimärken höjs med 22 procent

När det gäller de olika utdelningstyperna så har A-post gått från en till två dagars utdelning och tillsammans med varannandagsutdelning gör det att A-post till och med kan bli tredagars.

Neutraliserar prishöjningen när B-post försvinner

En annan stor förändring är att man nu inte kommer kunna skicka B-post för småinlämningar under 500 brev.

– 5 procent av totala volymen är B-post i mindre volymer – det är 100.000.000 brev som skickas med B-post som enstaka brev – detta blir en prishöjning på över 100.000.000 kronor, säger Stefan.

I 21 Grams-koncernen finns också företaget Mailworld som jobbar med att konsolidera post. Alltså slå samman små volymer till stora och därmed få rabatter man annars inte har rätt till. I och med systemet går det dock fortsatt att skicka även mindre volymer med B-post om man går via Mailword.

– Med Mailworld så konsoliderar vi posten och kommer behålla B-post och kan neutralisera Postens höjning.

Postnord har inte längre laglig tvång på att dela ut till dagen efter och nu fyller man på med fler postnummer i två-dagars-potten för att sänka sina kostnader.

Det handlar också om miljö eftersom 1-dag kräver flyg till stora delar och kör man 2-dag så går posten med tåg istället. Men den senaste veckan har det i media framkommit att Postnord nu vill titta på tredagarsutdelning – bland annat med argumentet att slippa flyget som behövs för tvådagarsutdelning. 

Stor potential i ”morgonpost”

Morgonpost är ett nätverk av distributionsbolag som delar ut tidningar i 90 procent av Sverige. Man har de senaste åren börjat dela ut både paket och brev för att få affären lönsam när allt färre prenumererar på tidningar. Man har helt enkelt behövt fylla på med nya volymer.

Det finns en stor potential i morgonposten och alla aktörer har fått licens från PTS att dela ut brev. Det är Sveriges snabbaste växande post just nu.

– De är duktiga på att få ut posten vilket de har i sin DNA, säger Stefan Blomqvist.

Morgonpost delar också ut på lördagar – vilket är något som man kan använda för marknadsföring. Vilken dag som är bäst beror på avsändaren och syftet och det går att beställa exakt utdelningsdag.

– Vi räknar med att öka volymerna i Morgonpost rejält under året som kommer. Om de klarar av att ställa om till paket och brev kan de bli en stor och viktig aktör. Framför allt utanför storstäderna där vi redan har Citymail som konkurrent til Postnord, avslutar Stefan.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se