Stora Enso köper De Jong för 11 miljarder

Henk de Jong, ägare till De Jong Packaging tar i hand med David Ekberg, EVP Packaging Solutions division på Stora Enso.
Henk de Jong, ägare till De Jong Packaging tar i hand med David Ekberg, EVP Packaging Solutions division på Stora Enso. Murk Feitsma

Ökar produktionskapaciteten av wellförpackningar med över 100 procent.

Stora Enso förvärvar nederländska De Jong Packaging Group för en köpesumma på cirka 11 miljarder svenska kronor. Detta gör man för att skifta sin inriktning ännu mer och komma bort från tryckpapper och istället öka inom förnybara förpackningar.

De Jong Packaging Group är en av de största tillverkarna av wellpappförpackningar i Beneluxländerna. Dess produktportfölj och geografiska närvaro sägs komplettera Stora Ensos nuvarande erbjudande.

– Den europeiska marknaden för wellpappförpackningar är fragmenterad, och lokal närvaro är en nyckel för hållbar tillväxt, skriver man.

IMG 3216
De Jong säljer wellförpackningar både med och utan tryck.

Med detta förvärv kommer företagets division Packaging Solutions att öka sin produktionskapacitet med cirka 1.200 miljoner kvadratmeter till över 2.000 miljoner kvadratmeter.

Affären beräknas ge synergieffekter efter tre år på cirka 300 miljoner kronor årligen. Om Stora Enso fullföljer sin plan att konvertera bruket i belgiska Langerbrugge från papper till well så beräknar man att synergierna ökar ytterligare.

– Då vår plan är att öka vår marknadsandel inom förnybara och cirkulära förpackningslösningar ligger förvärvet av De Jong helt rätt i vår framtida strategiska inrikting, säger Annica Bresky, vd och koncernchef på Stora Enso i ett pressmeddelande.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se