Schibsted bygger nytt tryckeri i Oslo

Den nya tryckeri-terminalen på över 30.000 kvadratmeter.
Den nya tryckeri-terminalen på över 30.000 kvadratmeter. Schibsted / NREP Logistics

Norska Schibsted fortsätter att fokusera på papperstidningen och flyttar sitt tryckeri i Oslo till en ny anläggning.

– Papperstidningen är fortfarande väldigt viktig för våra varumärken, och det kommer den att fortsätta vara i många år framöver, säger Siv Juvik Tveitnes som är koncernchef för Schibsted News Media i ett pressmeddelande.

Styrelseordföranden för Schibsted Trykk, Harald Jacobsen, säger att etableringen av tryckeriet är en viktig del i Schibsteds fortsatta satsning på pappersprodukter.

– Det är många som i flera år har förutspått papperstidningens död, men de har haft fel. Den fysiska tidningen är fortfarande högt värderad av många läsare. Det är också en mycket viktig marknadsföringskanal för många reklamkunder. Jag är övertygad om att våra pappersprodukter kommer att fortsätta vara en lönsam inkomstkälla under lång tid, säger Jacobsen.

Nästa år flyttar man tryckeriverksamhet från Nydalen till en ny terminal i Vestby. Terminalen på drygt 30.000 kvadratmeter beräknas stå klar för uppstart under våren 2023, och kommer att delas med bland annat distributören Helthjem.

– Schibsted Trykk har de senaste åren genomgått en omfattande omstrukturering, och har genomfört kontinuerliga åtgärder för att effektivisera verksamheten. Detta har burit frukt och bidragit till att vi har kunnat behålla lönsamheten på våra pappersprodukter. Vi är nu i en position där vi känner oss trygga med att investera i ett nytt tryckeri, säger Jacobsen.

Återanvänder befintlig utrustning

Jacobsen säger att det nya tryckeriet kommer att vara ”rätt dimensionerat” för framtiden.

– Tryckeriet i Vestby blir betydligt mer kompakt än det befintliga. Vi fokuserar på att installera en driftsoptimal anläggning med effektiv användning av utrustning och medarbetare. Den nya anläggningen kommer till stor del att bygga på återanvändning där vi tar med oss ​​och modifierar befintlig utrustning från Nydalen.

Man säger att det dels minskar investeringens storlek, samt ger en stor miljövinst.

Liksom många andra branscher upplever även Schibsteds tryckeriverksamhet stora kostnadsökningar till följd av pandemin och kriget i Ukraina. De stigande priserna på papper och el är särskilt utmanande. Jacobsen understryker att detta sannolikt kommer att normaliseras med tiden.

Tufft för tryckeriet under pandemin

Bjarne Andersen är vd direktör för Schibsted Trykk AS. Han säger sig ha tittat noga på hur ökade kostnader, omstruktureringar och pandemin har påverkat både verksamhet och anställda de senaste åren. Ändå är han optimistisk inför framtiden.

– Trots att vår bransch varit pressad i flera år har vi lyckats anpassa verksamheten för att säkerställa ytterligare lönsamhet. Våra medarbetare har visat en unik vilja och förmåga att anpassa sig i svåra tider. De har varit fysiskt på jobbet under hela pandemin. Tack vare deras insatser har vi lyckats leverera papperstidningen och säkra intäkter under hela coronaperioden. Det kommer vi att fortsätta med i många år framöver, säger Andersen.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se