Satsar på svensk textiltillverkning – bygger ny dubbelt så stor fabrik

fabrik

Svenska Woolpower som tillverkar kläder i merinoull och bland annat levererar till Fristads och Swedol har växt ur sin produktionsanläggning och ska nu bygga en dubbelt så stor fabrik, i Östersund.

– Vi har sett en ökning varje år på den del av vår marknad som är privatpersoner och yrkesmänniskor. Vi växte egentligen ur våra befintliga lokaler redan för flera år sedan, men har hittat sätt att ändå bedriva produktionen, säger Woolpowers vd Linus Flodin, till Dagens Arbete.

Bakom den ökade tillfrågan av produkterna spås den svenska produktionen vara en viktig faktor, allt fler av kunderna sägs efterfråga hållbart tillverkad kläder under schyssta arbetsvillkor.

Ska gå från 120 till 200 anställda

Målsättningen är att den nya fabriken ska vara operativ våren 2022 och att man ska gå från 120 anställda till 200 under de närmsta två åren.

– Vi vill att de som tillverkar plaggen ska ha samma förutsättningar som vi vill ha för oss själva och våra barn. Och om vi ligger i Sverige är det en bra garanti för att det är så, säger Linus Flodin.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se