Så här ser konsumenter i Europa på papper och förpackningar – bilden håller på att förbättras

Papper förpackning pappersindustrin

En ny undersökning från organisationen Two Sides om hur europeiska konsumenter ser pappersindustrin och dess produkter.

Resultaten av 2023 års studie visar tydligt att även om papper behåller sin plats som ett viktigt kommunikations- och förpackningsmaterial, finns det fortfarande missuppfattningar om pappersindustrins miljöpåverkan, skriver Two Sides i ett meddelande.

Bakom Two Sides står papperstillverkare och grafisk industri.

Den senaste undersökningen från Two Sides, ”Trend Tracker Survey 2023”, går på djupet för att ta fram förändrade konsumentuppfattningar om tryck, papper, pappersförpackningar och mjukpappersprodukter. Denna undersökning rörande konsumenternas uppfattningar om ett av världens äldsta och mest använda material genomförs vartannat år.

Syftet är att förstå och rapportera om förändrade konsumentuppfattningar när miljömedvetenheten intensifieras och alternativa digitala kommunikationskanaler blir allt vanligare.

Consumers More Aware That Forests Are Growing

Konsumenterna är inte medvetna om att europeiska skogar ökar

Den nya studien visar att konsumenterna fortfarande tror att skogarna minskar i storlek. 60 procent tror att de europeiska skogarna minskar, även om denna siffra har förbättrats sedan 2021 då den var 64 procent.

Antalet konsumenter som vet att europeiska skogar faktiskt växer i storlek har förbättrats till 15 procent 2023 jämfört med 10 procent 2021. Det visar att konsumenterna blir mer medvetna om fakta och misstror de myter som omger pappersindustrin.

Sanningen är att europeiska skogar växer i storlek och mellan 2005 och 2020 växte de med 58.390 kvadratkilometer, vilket är ett område större än Schweiz.

Undersökningen visade också att det förekommer regionala skillnader:

  • Italien har det högsta antalet konsumenter (71 procent) som tror att de europeiska skogarna minskar i storlek.
  • Finland har det lägsta antalet konsumenter (48 procent) som tror att de europeiska skogarna blir mindre.
  • Danmark har det högsta antalet konsumenter (24 procent) som tror att de europeiska skogarna ökar.
  • Endast 9 procent av konsumenterna i Storbritannien tror att de europeiska skogarna blir större.

Konsumenten känner inte till pappers och pappersförpackningars höga återvinningsgrad

En annan vanlig missuppfattning om papper är mängden som återvinns. Den genomförda undersökningen visade att endast 18 procent av de europeiska konsumenterna hade kunskaper om att pappersåtervinningsgraden överstiger 60 procent.

Av rapporten framgår att 41 procent av de europeiska konsumenterna anser att papper och pappersförpackningar är slöseri. I verkligheten är Europas pappersåtervinningsgrad för närvarande hela 74 procent, och ännu högre för pappersförpackningar med 83 procent.

  • År 2020 insamlades och återvanns totalt 56 miljoner ton papper i Europa.
  • Belgien har det högsta antalet konsumenter, 26 procent, som tror att den europeiska återvinningsgraden överstiger 60 procent.
  • Danmark har det lägsta antalet konsumenter (13 procent) som tror att den europeiska återvinningsgraden överstiger 60 procent.
  • 67 procent av konsumenterna tycker att endast återvunnet papper ska användas.

– Även om det är bra att se att det har skett vissa förbättringar i konsumenternas uppfattningar, visar den här rapporten att det finns liten kunskap om tryckta och pappersbaserade produkters låga miljöpåverkan, säger Jonathan Tame, vd för Two Sides Europe. 

– Många konsumenter uppfattar felaktigt att europeiska skogar krymper i storlek, underskattar kraftigt pappersåtervinningsgraden och förstår inte pappersprodukternas hållbara natur. Dessa missförstånd gör vårt arbete på Two Sides allt viktigare, avslutar Jonathan Tame.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se