Så här gick 2019 för Åtta.45 – Sålde stora tryckpressen före pandemin

Åtta.45 tappade drygt sex procent av försäljningen under 2019 och omsatte 420,9 (449,5) miljoner kronor. Rörelseresultatet skrev till 5,2 miljoner kronor och i detta ingår ”Realisationsresultat vid försäljning av tillgångar” med 8,9 miljoner kronor. Under året sålde man sin stora Heidelbergpress som man ersatte med en 50×70-press som flyttades från CA Andersson i Malmö vars konkursbo man köpte i december 2019. ”Vi hade riktigt tur och fick den stora maskinen såld innan krisen”, sa vd Erik Mauritzon till Branschkoll tidigare i år. I koncernredovisningen skriver man att hösten 2019 beslutades att lägga ned produktionen i Vårgårda och att enbart ha ett försäljningskontor i Alingsås. Under året har man jobbat med att anpassa verksamheten till den mindre marknaden och man skriver att ”förutsättningarna för 2020 är riktigt bra”. Under året beslutades om en ny plattform till e-handeln, som kommer att sjösättas under 2020. Soliditeten stärktes något till 25 (23) procent.
O: 420,9 (449,5) R: 5,2 (4,0) M: 1,2 % (0,9 %) A: 196 (206)
År: 2019dec W: www.atta45.se

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se