Producerar skyddsvisir – ska skänkas till vården

skyltmax

Företaget räknar med att i första omgången skänka 3.000 skyddsvisir till vårdpersonal runt om i landet.

Hos Skyltmax fabrik i Landvetter utanför Göteborg ställer nu de anställda upp för att kunna tillverka båda skyltar och skyddsvisir. En del av de anställda som hjälper till använder till och med sin permitterade tid för att tillverka, montera och skicka visiren.

Läs också: Snabbväxande och mycket lönsamt svenkt tryckeri hoppar på affisch-tåget

– Vi har nu tagit fram en prototyp på skyddsvisir som är enkel och funktionell. Just nu testas den av vänner inom vården som jobbar med coronasmittade patienter, detta för att säkerställa att visiret fyller sin funktion och se om det finns förbättringar att göra. Den största utmaningen har varit att få tag på material till visiren som börjar bli en bristvara. Men vi har nu lyckats lägga en order på ett material som skickas från Tyskland. Detta material ska räcka till 3.000 visir som vi hoppas kunna tillverka på tre veckor, säger Skyltmax vd John Eskilsson i ett pressmeddelande.

Det mesta går att göra i huset

Förutom utmaningen med att få tag på material till visiren tycks Skyltmax kunna göra det mesta själva. De använder sina industriella skärmaskiner för att skära ut plasten som sedan monteras ihop med en självhäftande skumgummilist och ett resårband.

– Det är tack vare våra engagerade medarbetare som vi kan genomföra detta projekt. Vi försöker gemensamt ta ansvar i samhället och bidra med det vi kan göra för att sjukvårdspersonalen ska ha de förutsättningar som krävs för att hantera krisen. Det är dom som gör det viktigaste jobbet i samhället just nu, avslutar John.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se