Podd: Unitedprofile – automatiserade kampanjverktyg och fler leverantörer

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar vi med Mange Lindblad som är vd för företaget Unitedprofile. Han berättar bland annat om det nya kampanjverktyg som ska revolutionera branschen och om att Staples är på väg in som kontorsleverantör på plattformen.

Unitedprofiles resa började för 13 år sedan och idag är man en central del av den svenska produktmediabranschen, med planer på att växa sig allt större inom workwear och kontor också. Lyssna på hela avsnittet nedan eller på Spotify.

Följ Branschkoll på Spotify så missar du inget av våra avsnitt.

Här får du ett kort utdrag från podden:

Fanns det någon ”tipping point” för Unitedprofile när det verkligen lossnade?

– När vi nådde 25 leverantörer blev det såklart intressant för fler och fler kunder, det var tillräckligt för att få en vinning av tjänsten, då kom även vändningen, det var 2014-2015 och idag är över 100 leverantörer anslutna till plattformen.

Tre nyckelverktyg i er plattform som kunden använder dagligen?

– Man kan använda vår plattform som en intern sökmotor, presentera ett sortiment du aldrig kan visa i ett fysiskt showroom och vårt offert-verktyget som gör det enkelt att skapa offerter och driver trafik.

Automatisera, automatisera, automatisera

– Under 2021 ska vi skapa de integrationer som krävs för att ordern ska gå direkt till leverantören, vi kommer sluta cirkeln för att frigöra mer tid. Idag lägger återförsäljaren ordern manuellt hos leverantören och det ska automatiseras. Hela  vår tjänst går ut på att du ska frigöra tid för sälj och marknadsföring.

Hur kan återförsäljaren använda er data för att öka sin försäljning?

– Vi anpassar vårt system efter det material som varje unik leverantör har, idag finns möjligheten att få en tjänst där allt är uppdaterat klart, det här gör att du kan jobba mycket snabbare och styra ditt sortiment. Vi har också ett automatiskt nyhetsflöde, så fort en leverantör uppdaterar sitt sortiment hos oss så kan det hamna på ett automatiskt flöde på återförsäljarens sajt.

Vilken är er största utmaning idag? 

– Det är att ändra beteendet, vi behöver jobba hårdare med att få våra kunder att börja arbeta mer med det verktyg som finns i plattformen. Och minimera tiden som man måste lägga på administrativ arbete.

Vad finns i kikaren för Unitedprofile under 2021?

– Vi kommer fokusera på att få in fler leverantörer inom kontor och workwear. Vi vill ha med alla stora leverantörer inom samtliga segment. Vi håller på att förbereda att lansera Staples som en kontorsleverantör, det kommer bli ett stort arbete, men väldigt intressant. Vi kommer jobba hårdare med att få fler integrationer mot våra leverantörer för att kunna få mer uppdaterad data av ännu fler leverantörer.

Nytt kampanjverktyg 

– Vi kommer lansera att kampanjverktyg, som vi tror kommer revolutionera branschen. Där leverantören kan lägga upp kampanjer och återförsäljaren på ett helautomatiserat sett kan jobba med valfri kampanjer. Med ett knapptryck kommer man kunna göra ut kampanjen på sociala medier. Ett problem idag är att man lägger upp en kampanj manuellt, men glömmer ta bort den, med det här verktyget slipper man tänka på det.

Media

– Slutligen kommer vi lansera något som vi kallar för media, där både ÅF och leverantör kan lägga upp videofilmer, certifikat, loggor och instruktioner på produktnivå. Det här ligger färdigt för lansering så de leverantör som har material men ännu inte lagt in det är välkomna att höra av sig.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se