PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark gästar Branschkollpodden.
Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark gästar Branschkollpodden.

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se