PODD: Helloprint mitt i Sverige-lansering – lokal produktion och hållbara produkter är framtiden

Podden - 40

Branschkoll har pratat med Rick Molenaar på Helloprint som är mitt i en lansering på den svenska marknaden. Den breda produktportföljen med trycksaker, profil- och eventprodukter ska nu både produceras och säljas i Sverige.

– Jag kan inte tänka mig att vi om fem till tio år producerar tryckta produkter i Centraleuropa och sedan skickar det till Sverige. Effekten på miljön är för stor.

Rick Molenaar, Helloprint

Rick har stor erfarenhet av e-handel inom print i Europa och var en av de första anställda på Helloprint år 2013. Sedan dess har man byggt upp ett bolag som säljer sina produkter på 13 marknader i Europa med produktion i 21 länder.

I podden berättar Rick hur Helloprint fungerar som en plattform för både tryckerier, återförsäljare och köpare av trycksaker. I början var det svårt att komma igång – vad kommer först – partners inom produktion eller köpande kunder?

En stor fråga handlar om priset – man marknadsför sig med att ha det lägsta priset och Rick förklarar hur man tänker kring detta. Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig för företaget och modellen med lokal produktion.

Lyssna på podden här – och den finns också på Spotify och Apple Podcats.

Några hållpunkter

  • Start – About Helloprint and Rick and hos role
  • 6:20 – Hello Print elevator pitch
  • 8:00 – Vilka är kunder till Helloprint?
  • 11:00 – Produkter och marknader – vad säljer man och var produceras det?
  • 13:06 – Lanseringen i Sverige
  • 18:45 – Produktionspartner i Sverige – vad krävs för att bli en del av Helloprint?
  • 22:05 – Löftet om lägsta pris – varför det är viktigt och hur det fungerar för Helloprint och vad tycker tryckerierna?
  • 32:10 – White label med Helloprint
  • 37:15 – Inga initiala volymkrav för att bli återförsäljare
  • 38:20 – Hållbarhetsfrågan är extra viktig i Sverige
  • 40:05 – Produktmedia, kläder och fotoprodukter – som håller länge – kommer att öka kraftigt för Helloprint
  • 41:08 – Produkter inom förpackning
  • 43:05 – Vad kommer en lågkonjunktur betyda för Helloprint och det tryckta mediet?

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se