PODD: Håvard Grjotheim, Scandbook – Dagsformen och framtiden för grafiska branschen och den tryckta boken

Podden - 39

En av de mest erfarna personen i europeisk grafisk industri är Håvard Grjotheim som idag är styrelseordförande i Scandbook. Nu gästar han Branschkollpodden och delar med sig av sin syn på det tryckta mediets utmaningar och framtid.

Viktigt och intressant innehåll för alla som är verksamma i grafiska branschen. Det handlar om synen på det tryckta mediet och boken, om konjunkturen och inte minst om branschens klimatarbete.

Lyssna nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcasts.

Några hållpunkter:

  • Start – om Håvards stora erfarenhet och bakgrund – och vad det betyder för honom i rollen på Scandbook
  • 4:30 – Dagsformen för den tryckta boken – och digitaliseringen av denna
  • 7:50 – Allt ska väl bli digitalt?
  • 9:15 – Stora skillnader på olika böcker
  • 10:30 – Boken och lågkonjunkturen – ljudboken är inte det största hotet mot den tryckta boken
  • 13:20 – så här möter Scandbook framtiden – ”lågkonjunkturen kräver sitt hantverk och det blir stora utmaningar”
  • 17:43 – Hållbarhet: Det här måste branschen fokusera på nu! Alla måste kartlägga sitt CO2-avtryck så snart som möjligt – så här gör man
  • 41:14 – Så här står sig det tryckta mediet enligt forskningen

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se