Pappers- och massaleverantör investerar i partnerskap – ska nolla koldioxidutsläppen i branschen till 2025

papperskemi

Genom sin roll som finansiär och medgrundare ska Sappi vara med och bidra till att koldioxidutsläppen i branschen sänks till noll procent år 2025. Bland annat genom satsningar på AI.

Sappi har utlovat 3-5 års finansiellt stöd till projektet som fått namnet The Prince of Wales Global Sustainability Fellowship Programme och ska genom the University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL) samla akademiker från hela världen för att ta fram banbrytande lösningar som i sin tur leder till att man kan tillmötesgå några av FNs hållbara utvecklingsmål (Sustainable Development Goals).

 Man kommer att fokusera på att forma om industrins framtid, genom att undersöka hur trender, innovation och hållbarhet kan flätas samman för att skapa en mer hållbar framtid för hela industrisamhället. Och inom just pappersindustrin menar Sappi att två viktiga steg kommer bli att
  • Implementera mer artificiell intelligens (AI)
  • Nolla koldioxidutsläppen till 2025.
– Vi har samarbetat med Dame Polly Courtice och CISL teamet sedan 2013 för att utveckla en ny pappersmassa-teknologi med låga utsläpp, samt undersökt användningen av blockkedja-teknologi för att kunna certifiera timret som används. Utmaningen för vår industri är att bli betydligt mer effektiva än vi är idag i hållbarhetsresan. Och samfundet kan hjälpa oss med det här, säger Steve Binnie, vd på Sappi Limited, i ett pressmeddelande.


Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se