”Papper är befriande offline”

En ny undersökning som gjorts i Danmark visar att danskarna föredrar att läsa tidningar och böcker tryckta på papper. Bland annat därför att de gillar känslan och lukten av en riktig bok – och för att papper är befriande offline. Och de som säger detta är unga:
– Det är slående att det finns en stark övervikt av yngre läsare (mellan 18 och 34 år) bland dem som anser att ”känslan” och ”doften” av papperet i boken är en viktig faktor, skriver Danska GA som har initierat undersökningen.

Att läsa en bra bok handlar till stor del om att skapa ett personligt ”frirum”, och därför är den klassiska pappersboken mer relevant än någonsin.

Det är undersökningsföretaget Yougov som på uppdrag av den danska grafiska arbetsgivarorganisationen GA har gjort undersökningen.

  • 85 procent föredrar att läsa böcker på papper
  • 6 procent föredrar ljudböcker
  • 2 procent vill helst läsa på en surfplatta eller dator.

Tidningar för alla tillfällen
Även för magasin är trenden tydlig och till förmån för den taktila känslan med papper och färg. Här föredrar 70 procent att läsa tidningar och tidskrifter på papper, och endast 4 procent föredrar Ipad eller dator.

Dessutom säger 46 procent att papperstidningen är mer inspirerande att läsa än de digitala versionerna.

22 procent anger att det positiva med att läsa en papperstidning är just därför att den är offline.

Fler resultat från undersökningen finns i pressmeddelandet.


Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se