Pacson växer i norr – köper återförsäljare av kontorsprodukter

pacson

Pacson har köpt Papperspartner i Norr och stärker sin roll som grossist inom förpackningar och kontorsmateriel – inte minst i Norrland.

Pacson äger redan 30 procent i Papperspartner sedan 2006, men nu har man alltså bestämt sig för att köpa upp resterande aktier eftersom bolaget visat upp en god lönsamhet och tillväxt. Papperspartner omsatte strax över 77 miljoner år 2017 och skrev rörelseresultatet till 4,9 miljoner.

Pacson i sin tur ägs av Jönköpingsbaserade Herenco-koncernen som också äger Emballator Mellerud Plast AB och fram till nyligen även NT Mediaprint (som tagits över av Xerox).

– Ägarförändringen ger oss en stark finansiell ägare i Herenco, vilket säkerställer den långsiktiga utvecklingen av företaget, säger Ulf Wiklund, vd på Papperspartner i Norr AB, i ett pressmeddelande.

Verksamheten för Papperspartner kommer att löpa på som vanligt med ett decentraliserat ansvar, samma ledning och bolagets cirka 25 anställda kommer behålla sina jobb.

Pacson-kedjan omsätter cirka 1,2 miljarder fördelat på 12 olika företag, verksamma inom industriemballage, hygien & torkpapper, städartiklar, servering, butiksemballage, skyddsprodukter och kontorsmateriel.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se