Ny studie om tryckta mediers klimatpåverkan

Pressmeddelande från Grafiska Företagens Förbund 2011-11-16

Det finns en föreställning om att tryckta medier utgör en miljöbelastning och att digitala medier alltid är det klimatsmarta alternativet. Så enkelt är det inte.

– Det går helt enkelt inte att säga att det ena formatet alltid är bättre än det andra. Fortsätt att använda tryckt media när det är mest effektivt och gör det med gott klimatsamvete. Använd på samma sätt det digitala formatet när det passar användaren bäst. Och oberoende av medium, gör ett val som minskar miljöpåverkan, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print.

Både att läsa på papper och att läsa på en e-läsare (läsplatta, dator, mobiltelefon) påverkar klimatet. Det framkommer i rapporten ”Klimatpåverkan från tryckta och digitala medier – en jämförande studie” som IVL Svenska Miljöinstitutet genomfört på uppdrag av projektet Power of Print. Rapporten baseras på en studie som belyser hur klimatpåverkan av tryckta och digitala medier skiljer sig åt ur ett livscykelperspektiv. Rapporten släpps idag i sin helhet, och som populärversion i mitten på december.

Välj inte bort det tryckta av miljöskäl
Studien visar att det är betydligt enklare att göra ett val mer klimatsmart än att göra det mest klimatsmarta valet. Däremot finns det exempel på antaganden som har inverkan på vilket format – tryckt eller digitalt – som är att föredra ur klimatsynpunkt.

Tryckt är det bästa alternativet när antalet läsare ökar, när e-läsaren förbrukar mycket el i kombination med lång lästid samt när utskrifter görs i större omfattning. Digitala medier framstår som det klimatmässigt bättre alternativet när en kortare lästid antas och e-läsaren i hög utsträckning används till annat samt om konsumenten avstår utskrift. Om man till exempel skriver ut en e-faktura motsvarande två A4-sidor bidrar det till en 331-procentig ökning av klimatpåverkande utsläpp per e-faktura!

Om rapporten ”Klimatpåverkan från tryckta och digitala medier – en jämförande studie” Rapporten baseras på en studie som belyser hur klimatpåverkan av tryckta och digitala medier skiljer sig åt ur ett livscykelperspektiv. Till grund för resultatet i rapporten ligger en litteraturstudie utförd av Andreas Öman på IVL, vilken baseras på resultatet av nio andra oberoende studier.

 

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se