Ny operativ chef på IDÉ – Välkänd norsk näringslivsprofil axlar rollen

IDÈ profil norge
Nordens största återförsäljare stuvar om i ledningen.

Med stor erfarenhet av både ledarskap och den grafiska branschen blir han nu en av toppcheferna på IDÈ House of Brands.

Branschkoll kan nu avslöja att det stundar förändringar i toppskiktet på IDÉ House of Brands. Från och med den 1 april kommer Kjetil Amundsen, tidigare delägare och vd för 07 Media, tillträda rollen som ”vice koncernchef” och därmed ta över mycket av de operativa ansvaret för IDÉ i Norden.

– Efter 35 år i cirkusmanegen har tiden kommit för att starta upp processen att ge stafettpinnen vidare och släppa in nya krafter, därför har jag beslutat att dra ner på mitt operativa ansvar i verksamheten. Och därför kan jag också med stor glädje meddela att Kjetil Amundsen från och med den 1 april kliver in i rollen som vice koncernchef hos oss på IDÉ House of Brands, säger Lasse Lauritzen i ett pressmeddelande.

Ledde fram till nyligen Norges största tryckeri

kjetil
Kjetil Amundsen. Bild: Arkiv/pressbild

I Norge är Kjetil Amundsen ett välkänt namn, de senaste fyra åren har han varit vd på Norges största tryckerikoncern 07 Media, som i slutet av 2021 förvärvades av tre andra norska tryckerier som gick samman och köpte bolaget. Då var Norgesinvestor IV största ägare av 07, men även Amundsen hade en ägarpost på 9 procent, läs mer om det nedan.

LÄS OCKSÅ: Ny grafisk storkoncern bildas i Norge

Kjetil Amundsen har också flera gånger uppmärksammats av Finansavisen, Norges motsvarighet till Dagens Industri. Bland annat i det här låsta reportaget där han under brinnande corona-kris halverade sin egen lön för att hjälpa kassaflödet och samtidigt uppmanade övriga näringslivstoppar att ta sitt ansvar och göra samma sak.

Enligt pressmeddelandet har Kjetil 15 års erfarenhet från strategi och företagsledning i globala och nationella organisationer. Han är utbildad inom marknadsföring på NMH och har vidareutbildning inom strategi från University of Texas. Förutom 07 media har han jobbat på Accenture, Midelfart, Novartis, Ringnes och Johnson & Johnson.

– Jag är enormt imponerad över det jobb Lasse och hans familj lagt ned i att skapa det som jag vill karaktärisera som ett ren och skär succéhistoria. Det är med stor ödmjukhet som jag nu efter bästa förmåga ska fylla ett par skor som känns svårt stora, med det glädjer mig mycket att bli en del av IDÉ-familjen från och med 1 april och kunna bidra till bolagets utveckling kommande år, säger Kjetil Amundsen.

Lasse kommer vara arbetande styrelseordförande

Lasse Lauritzen kommer framöver vara en ”arbetande styrelseordförande” och aktivt jobba med utvecklingen av IDÉ.

– Framöver kommer jag jobba tätt ihop med Kjetil för att säkerställa bästa möjliga uppstarts-period i vår firma och bransch. Dessutom finns det spännande tillväxtplaner, så det finns mer än nog att göra för Kjetil och resten av våra fantastiska medarbetare, avslutar Lasse Lauritzen.

LÄS OCKSÅ: Så gick 2021 för IDÉ House of Brands

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se