Nordvalls bygger ny etikettfabrik

Pressmeddelande 2010-02-04

Nordvalls är en av de ledande leverantörerna av etikettlösningar till den skandinaviska läkemedelsindustrin. Som ett led i vår offensiva satsning förvärvar Nordvalls från årsskiftet en ny fabriksfastighet i Sjöbo. Fastigheten som är på 4.900 kvm köps av Biomet Cementing Technologies, ett medicintekniskt företag med produktion av ortopediska implantat.

”Fastigheten är i ett mycket gott skick och standardmässigt mycket lämplig för produktion riktad till läkemedelsindustrin. Trots detta kommer vi att göra en hel del anpassningar för att optimera lokalerna till vår verksamhet. Detta kommer att ske under första halvåret 2011 och vi planerar att starta upp vår produktion i den nya fabriken efter semestern. Namnet på den nya fabriken blir Nordvalls Pharma”, säger Niklas Grufstedt VD på Nordvalls.

”Vi samlar nu all vår verksamhet mot läkemedelsindustrin som omfattar såväl självhäftande etiketter som bipacksedlar och inlagor till våra flerblads- och bookletetiketter under samma tak. Detta innebär att vi därmed flyttar vår nuvarande etikettproduktion mot läkemedelsindustrin och hela den verksamhet som vårt dotterbolag Tomelilla Tryckservice AB bedriver till den nya fabriken i Sjöbo. Personalmässigt rör det sig om cirka 25 personer” säger Christer Persson, platschef på Nordvalls Pharma.

Etiketter till läkemedelsindustrin är och har länge varit en kärnverksamhet på Nordvalls. Fram till 70-talet var etikettverksamheten helt uppbyggd på apotek och läkemedelsindustrin. Vi har lärt oss mycket och byggt upp en stor kunskap som vi tar med oss in i denna satsning och det känns mycket spännande att kunna erbjuda våra kunder alla de fördelar vi själva ser.

Satsningen ger oss möjlighet att ytterligare öka driftssäkerheten i vår verksamhet. Nu får vi tillgång till två separata produktionsanläggningar som till stora delar kan backa upp varandra i det fall någon allvarlig driftsstörning skulle uppstå. Detta har länge varit ett önskemål eller krav från vissa av våra kunder och det känns mycket bra att kunna erbjuda detta.

I nya fullt anpassade lokaler kommer vi att ytterligare höja standarden på produktkvalitet, miljöarbetet och arbetsmiljön. Optimala flöden kommer även att underlätta vår produktionsstyrning och möjliggöra effektivitetsförbättringar.

”Den nya fabriken ger oss möjlighet att växa rejält, inom pharma såklart, men även mot övriga branscher som livsmedel/dryck, kemtekniskt, skog/papper och logistik. Flytten av pharma-verksamheten ger ju helt naturligt utrymmesmässigt nya möjligheter för den verksamhet som blir kvar i vår nuvarande fabrik, avslutar Niklas Grufstedt.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se