Klimatkompensera din trycksaker och förpackningar – Grafkom lanserar nytt verktyg

CBP_WLT

Nätverket Grafkom har lanserat en ny tjänst för att klimatkompensera för papper i alla former av trycksaker.

Kompensationen sker genom stiftelsen World Land Trust som bland annat stöds av välkända miljöprofilen Sir David Attenborough.

– Det finns många olika sätt att göra detta på – och Grafkom har fokuserat på enkelhet, säger Magnus Thorkildsen som driver projektet för Grafkom.

– Verktyget Carbon Balanced Paper finns redan i England och vi tar nu ansvaret för det i Norden och Baltikum, fortsätter Magnus.

Kompensera för papper

För att göra det enkelt så använder man ett medelvärde för den mängd CO2 som genereras vid tillverkning av papper i Europa.

Även om svensktillverkade papper ofta har en längre påverkan än det Europeiska snittet så går man på medelvärdet – vilket betyder att man kanske överkompenserar vid användning av svensktillverkade papper. Men i utbyte får man en enkelhet i att inte behöva ha koll på de exakta talen för varje papper.

– Det är just enkelheten som vi tror är viktigt för att fler tryckerier och trycksaksköpare ska börja kompensera och det är så klart inte ett problem, förutom att det kostar några kronor mer, om man överkompenserar lite, säger Magnus Thorkildsen.

Även hela verksamheten kan kompenseras

– För Grafkom handlar det om att få fler tryckerier och trycksaksköpare att få upp ögonen för att det är enkelt att börja klimatkompensera för i alla fall papperet i sina trycksaker.

Men i projektet kommer man också att erbjuda kompensering för hela verksamheter men det kräver en lite mer omfattande genomgång av företaget.

– Det finns redan många bra verktyg för att beräkna de totala utsläppen av CO2 för en verksamhet och då kan man använda oss för kompensering men har man ingen egen beräkning så kommer vi kunna hjälpa till med det också, avslutar Magnus.

Läs mer om projektet på Grafkoms webb (Engelska) eller i broschyren som finns för nedladdning (Svenska).

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se