Kartongmatchen – skoltävling i återvinning

kartongmatchen

Skolbarn i Sverige har nu möjlighet att få ökad kunskap om hållbarhet och återvinning genom den årliga återvinningstävlingen ”Kartongmatchen” som arrangeras av Tetra Pak och flera större konsumenter av förpackningar.

Kartongmatchen är en tävling där elever tävlar inom olika kategorier för att få en större förståelse av hur återvinning fungerar och hur det gör skillnad för miljön.

Kartongmatchen har engagerat mer än 320.000 skolbarn och ungdomar i Sverige, Danmark och Finland. Tävlingen är inne på sitt 13:e år.

– Kartongmatchen är ett fantastiskt tillfälle för svenska skolelever att uppleva hur mat- och dryckeskartonger får nytt liv när de samlas in och återvinns. Kartongförpackningar utgör ett viktigt råmaterial som kan omvandlas till nya produkter, om och om igen. Genom att lära barnen hur vi kan återvinna mer, hoppas vi att det också gör dem till återvinningsförebilder för sina familjer, säger Berit Hoffman, marknadschef på Tetra Pak North Europe i ett pressmeddelande.

Medarrangörer till Kartongmatchen är:
Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board, FtiEckes Granini (God Morgon), Eckes Granin/Marli Juissi, Naturli, Co-Ro (Sun-Lolly), Rynkeby, Fazer Aito och Rinki.

Läs mer på kartongmatchen.se

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se