”Kämpat i uppförsbacke i tio år nu välkomnar vi konkurrens”

Alex Giers Unitedprofile.

Unik inblick i hur Unitedprofile arbetar genom en utförlig intervju med en av företagets grundare.

Man skulle kunna säga att det började för 10 år sedan, men egentligen började det långt tidigare än så. Internet hade nyss börjat utvecklas till det vi tänker på idag. Ungdomarna hängde på Lunarstorm istället på Facebook och Instagram. Youtube var fortfarande fristående och bestod mest av klipp på folk som gjorde sig illa och/eller klantade sig.

Men det fanns fler sociala medier (eller som de kallades då ”communities”) än Lunarstorm. Ett av dessa var www.fralla.net, testa skriva det i din webbläsare eller klicka på länken. Domännamnet finns fortfarande kvar men sajten som dyker upp är något helt annat än ett internetforum för ungdomar.

Fralla.net grundades nämligen av Alex Giers och var hans första stora projekt inom webbutveckling och programmering. Och det är just Alex Giers, hjärnan bakom systemutvecklingen av Unitedprofile, som jag passar på att intervjua på Nordic Profile fair.

Spola fram tiden till Dalarna år 2009. Alex Giers har nyss flyttat hem från Stockholm och börjat jobba på sin fars (Magnus Giers) promotionbolag Macma.

– Det första jag gjorde var att sätta upp ett internt orderhanteringssystem, sättet de jobbade på tidigare tyckte jag var alldeles för ineffektivt, därefter så började jag arbeta med webbplatsen. Jag ställde mig frågan hur kan vi modernisera och det första självklara steget blev att göra en webbplats som faktiskt hade produkter och inte bara länkade till kataloger, något som är en självklart idag, berättar Alex Giers.

Hjälpte en kund till Macma att ta fram en egen shop

När Alex hade utvecklat Macmas sajt så var steget till att ta fram en webbshop åt en av Macmas återförsäljare inte särskilt långt och 2010 så bildades Unitedprofile, vars huvudsakliga sysselsättning var att utveckla färdiga webblösningar till återförsäljare.

– Vi hade 6-7 leverantörer med oss från början, men branschen var inte redo, ett fåtal förstod nyttan men glömde snabbt bort att webbshoppen existerade. Vi behövde locka nya leverantörer och ett genombrott kom när vi gjorde det möjligt för återförsäljarna att lägga in egna produkter från leverantörer som inte var anslutna.

Därefter så fortsatte Alex att jobba vid sidan av Macma för att utveckla Unitedprofile och efter ett par år så stod Unitedprofile på egna ben. Då sålde gänget från Dalarna av bolaget Macma och började istället fokusera helt på Unitedprofile, för att utveckla det till vad det är idag, en helhetslösning för e-handel med produktmedia som 80 leverantörer är ansluta till och nya tillkommer varje månad.

Hur många återförsäljare som är ansluta vill Alex dock inte svara på.

unitedprofilekontor

En del av Unitedprofiles kontor i Dalarna.

Erfarenheten från att ha jobbat med produktmedia tidigare har varit avgörande

– En webbshop för produktmedia är mycket mer komplex än en vanlig webbshop eftersom det är så mycket produkter med så många olika valmöjligheter. Det är lätt att tro att det bara är att lägga in produkterna, och det går väl bra, tills det är dags att uppdatera allting. Oftast krävs det det en heltidsanställd bara för att uppdatera sortimentet. Och det är tack vare min erfarenhet från Macma som jag redan från start haft en bättre förståelse för hur en webbshop för produktmedia fungerar optimalt, berättar Alex.

Tackar nej till kunder från Finland och Danmark

Jag frågar Alex var de har sina kunder och hur de tänker kring expandering i Norden.

– Vi har våra kunder i Sverige och Norge, i dagsläget tackar vi faktiskt nej till kunder från Finland och Danmark. Vi gör inget halvdant och vill kunna leverera allt på det språk som talas i det land vi levererar vår webblösning till. Om vi skulle börja blanda språk så skulle det bli mycket svårare att sökmotor-optimera. Vi trivs i dagsläget bra med att ha våra kunder i Sverige och Norge och fokuserar istället på att utveckla vår produkt och ta fram verktyg åt befintliga kunder.

Fem grejer som Unitedprofile gör bra

När Alex pratar om Unitedprofile och deras webblösning så är det ibland lite svårt att hänga med. Han har trots allt mer än 15 års erfarenhet av programmering och jag har ingen. Men jag lyckas snappa upp åtminstone några grejer som Alex tycker är utmärkande för Unitedprofiles webblösning:

  • Helthetslösning, alla produkter anpassas för att fungera likadant och följer din unika profil, det sker tusentals produktuppdateringar varje vecka.
  • Sökmotor och algoritm för samtliga anslutna produktbaser vilket möjliggör snabba sökningar bland 140.000 produkter.
  • Tillgång till exakta nettopriser från varje leverantör vilket underlättar arbetet med det inbyggda offert-verktyget
  • Jobbar mycket med sökmotor-optimering och har flera kunder som når toppen på Google. Dessutom är det alltid fullt möjligt att prioritera vilka produkter/leverantörer som visas först och på specifika sökord.
  • Stor möjlighet att som återförsäljare skapa sin egen design utifrån grunden Unitedprofile har byggt.

Unitedprofile i framtiden

– Vill ligga i framkant när det kommer till nya mallar, modern webbteknologi och sökmotorsoptimering. Vi lägger mycket krut på att vidareutveckla vårt system, just nu med fokus på att ordersystemet ska bli mer lättarbetat, vi vill bli navet för ordrar. Efter 10 år har vi äntligen nått en punkt där vi kan anställa fler och utveckla saker som det inte funnits tid till innan. Sen vill vi bli bättre på att kommunicera våra verktyg till befintliga kunder. Det är ingen mening med att lägga en massa tid på att utveckla ett verktyg om ingen vet att det finns. Nyligen anställde vi en PR-expert/webbutvecklare som kommer börja hos oss den första februari.

Hur ser det ut med konkurrens i dagsläget och är du rädd för att fler kommer börja ta fram sina egna lösningar i framtiden?

– I Sverige har vi i dagsläget ingen konkurrens, men ute i Europa finns det ett fåtal som sysslar med liknade lösningar, men även där finns det flera skillnader. Många har försökt men misslyckats eftersom produktmedia-branschen är så komplex. Och så har vi otroligt många ideér på hur vi kan förbättra vårt verktyg ytterligare. Så nej vi är inte rädda för konkurrens, vi välkomnar den, avslutar Alex Giers, grundare av Unitedprofile.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se