Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå.

Upplägget med en tryckt individanpassad katalog – skapad med hjälp av kundens önskemål, smak och bilder från Instagram – skapade fler katalogbeställningar, mer trafik på webben och fler leads.

Contentbyrån Oh My! skapade konceptet för Skidstahus och Åtta.45 står för trycket i kampanjen som fortfarande rullar.

Juryn i tävlingen tyckte att det var ”en kreativ lösning och modern uppdatering på en klassisk produkt”. Alla vinnare i tävlingen finns här.

Trycks av Åtta.45

Hela upplägget presenteras av Oh My!  i en case-film som du kan se nedan. ”Istället för att visa allt visar vi bara det viktigaste” men eftersom ”det viktigaste” är olika från person till person skapas katalogen efter mottagarens familj, önskemål och smak. Allt detta frågar man om vid katalogbeställningen – då man också kan koppla sitt personliga Instagramkonto och ett par bilder hämtas då till katalogen.

Man frågar till exempel efter var man vill bo, hur stort, typ av hus, favoritstil, favoritfärg och vad dina familjemedlemmar heter.

Åtta.45 i Stockholm trycker  och distribuerar katalogen (vilket man skriver om på sin blogg) och samtidigt som mottagaren får den i brevlådan får säljaren på Skidstahus information för vidare kontakt samt en pdf-kopia på katalogen.

Resultat

Enligt case-filmen (se nedan) nåddes följande resultat:

  • Katalogbeställningarna har dubblerats
  • Trafiken på webbplatsen har ökat med 20 procent
  • Leads på webbplatsen har ökat med 25 procent

Case-film




 

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se