Grafiska företagen investerar i kompetensförsörjning för offset och screentryck

Unsplash

Myndigheten för yrkeshögskolan har gett Grafiska företagen drygt en miljon kronor, för att tillsammans med GS-facket utveckla validering inom screentryck och offset.

En valideringsmodell för digitaltryckare finns redan framtagen men är ännu inte lanserad.

– Kompetensfrågan är en av de största utmaningarna för den grafiska branschen. Det här ekonomiska stödet ger oss möjlighet att arbeta vidare med utvecklingsplaner och kompetensbeskrivningar som är viktiga för en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman, i ett nyhetsinlägg.

Materialet som ska arbetas fram ska kunna användas av medlemsföretagen för att kompetensutveckla medarbetare, men även av utbildare för att utforma mer träffsäkra utbildningar.

Särskilt svårt att utbilda tryckare

Att hitta utbildade tryckare är särskilt svårt för många medlemsföretag. Det gäller för alla trycktekniker oavsett var i landet företagen befinner sig. Projektet som nu beviljats ekonomiskt stöd kommer att pågå under två år och ska leda till uppdaterade kompetensbeskrivningar, en modell för validering av yrkeskompetens och yrkesspecifika utbildningsmoduler, skriver Grafiska företagen.

Söker tryckerier att samarbeta med

Grafiska företagen letar nu representanter från sina medlemsföretag som har kompetens inom offsettryck och screentryck för att var med i en referensgruppen.

– Nu när vi säkrat finansieringen är det viktigt att vi får till en bra samverkan med medlemsföretagen för att kunna åstadkomma branschanpassade och långsiktigt hållbara utbildningar, säger Henrik Smedmark, Grafiska Företagens expert inom kompetensförsörjning.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se