Grafiska Företagen breddar tryck-standard till etikett och förpackningstryck

Grafiska Företagen startar arbetet med standardiserat förpacknings- och etikettryck.
Grafiska Företagen startar arbetet med standardiserat förpacknings- och etikettryck. Grafiska Företagen

2008 startade Grafiska Företagen ett arbete med att standardisera grafisk produktion. Projektet fick namnet CGP (Certifierad Grafisk Produktion) med en förhoppning om att kunna engagera 10-15 företag per år.

Hög och jämn kvalité

Målet med arbetet är att tryckerierna ska ha en så effektiv produktion som möjligt samt att man ska kunna ge samma fina tryckresultat till sina kunder, gång på gång.

Arbetet har fortskridit under åren och nu är man cirka 30 certifierade företag i landet varav ungefär 20 stycken arktryckare och resterande digitala tryckerier. Att det inte är fler förklaras av att många certifierade tryckerier med tiden har slagits ihop eller blivit uppköpta medan några har avvecklats helt.

Lansering för förpacknings- och etikettryck

I dagarna planerar Grafiska Företagen som bäst att starta upp arbetet med CGP för förpacknings- och etikettryckerier. Detta arbete bedöms vara mer komplicerat att genomföra då tryckning inte bara sker på papper utan också på andra material.

En del av arbetet är att ha nätverksträffar där tryckeriernas tekniker och kvalitetsansvariga bjuds in.

– Dessa träffar är väldigt viktiga för företagens utveckling då kluriga erfarenheter gärna utbytes då möten övergår i en mera informell samvaro, som middag eller liknande, säger Kaj Flick på Grafiska Företagen till Branschkoll.

Då det mesta kan hända när människor, maskiner och material samverkar och det är dessa avvikelser som ska minimeras med CGP-arbetet hoppas Grafiska Företagen att pandemin snart är slut så nätverksträffarna kan starta.

Grafiska Företagens ambition är att CGP-arbetet ytterligare ska stärka en redan högkvalitativ sektor av den svenska grafiska branschen.

Läs mer om inbjudan till arbetet på grafiska.se.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se