Fristads vill börja färga med alger

Innovation för textilfärgning
Kan alger vara lösningen på hållbar textilinfärgning? Flera stora aktörer ska nu försöka ta den här svenska innovationen till nästa nivå.

Fristads har i samarbete med start-upbolaget Mounid och Wargön Innovation lanserat ett projekt där man vill utveckla en mer hållbar textilfärg, och svaret kan alltså vara alger.

Textilindustrin är som bekant en av de industrier som generar klimatbelastning, mellan 4-8 procent enligt uppgift. Och av denna belastning kommer 80 procent från själva produktionen, där textilinfärgningen i sig utgör en fjärdedel av utsläppen.

– Eftersom färgningen står för en stor del av miljöbelastningen i produktionen av kläder är det ett prioriterat område i vårt arbete med att minska vår miljöpåverkan. Vi har tidigare provat mer resurseffektiva metoder för att färga in textiler, bland annat när vi utvecklade vår miljödeklarerade kollektion av arbetskläder, säger Lisa Rosengren, Utvecklingschef Råmaterial på Fristads, i ett pressmeddelande.

Bygger på två svenska uppfinningar

Den teknik man nu vill utveckla och ta till en bredare marknad baseras på två svenska innovationer, Imogo Techs digitala sprayteknik och Mounids algbläck som är baserat på utvunnet och förädlat färgpigment från mikroalger.

Vi har tidigare skrivit om Imogo Tech när 7H Färgeri var först med att köpa deras sprayfärgningslinje.

LÄS OCKSÅ: Svensk aktör investerar i toppmodern utrustning – Målet är att bli Europas mest hållbara färgeri

Det övergripande målet och syftet med projektet att introducera en radikalt mer resurseffektiv och motståndskraftig värdekedja för textilinfärgning

I ett pressmeddelande skriver man att:

Projektets modell innebär att vatten- och energiförbrukningen kan minska med upp till 90 procent samt reducerade koldioxidutsläpp i samma storleksordning jämfört med konventionell infärgning. Alger är dessutom mångfalt bättre än landbaserade växtfärger på att generera biomassa och att lagra koldioxid och motverkar därmed växthuseffekten.

– Att skapa bläck-färg genom mikroalger gör att vi kan designa plagg som är fullt ut cirkulära, där industrins färg idag kompromissar med en sådan produkt. Mounids metod att skapa bläck-färg öppnar upp för ett helt nytt sätt att tillverka färg vilket gör att färgen med säkerhet kan tas hand om av naturen när produkten är förbrukad, säger Ida Näslund, grundare av Mounid.

Fyra prototyper till hösten 2023

I projektet deltar också Baux AB, IVL, Svenska Miljöinstitutet, Martinson, Imogo, Sjuhäradsbygdens Färgeri, Stromtech, Miljösus och Woolpower i projektet som ska pågå till hösten 2023.

Målet sägs vara att få fram minst fyra prototyper från deltagande varumärken som ska vara marknadsredo vid projektets slut.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se