Fristads tar fram stor skräddarsydd kollektion till Scania-medarbetare i hela Europa

Fristads har tagit fram en omfattande kollektion av arbetskläder till Scanias personal i hela Europa.
Fristads har tagit fram en omfattande kollektion av arbetskläder till Scanias personal i hela Europa.

Fristads har tagit fram en ny kollektion miljödeklarerade arbetskläder för lastbils- och busstillverkaren Scania.

Den nya kollektionen minskar arbetsklädernas miljöavtryck betydligt, enligt ett pressmeddelande.

– Avtalet med Scania innebär ett stort steg framåt för Fristads och vårt löpande arbete att minska miljöpåverkan från arbetskläder. Scania är en av våra viktigaste kunder och den största kunden hittills att få en skräddarsydd miljödeklarerad kollektion från Fristads. Tillsammans kan och vill vi vara en positiv kraft för hållbarhet, säger Frida Avasalu, Global Solutions Director på Fristads, i ett pressmeddelande.

Fristads har tagit fram 23 olika miljödeklarerade plagg för Scania-anställda i produktion och logistik över hela Europa. Att byta till de nya plaggen sägs spara 676 ton koldioxidekvivalenter och 4,3 miljoner mvattenekvivalenter* jämfört med den gamla kollektionen.

Dessutom ska de uttjänta arbetskläderna användas som stoppning i interiörerna på lastbilar för att ytterligare förlänga livet på de gamla plaggen.

Mäter miljöpåverkan

Alla plaggen i den nya Scania-kollektionen från Fristads har en miljödeklaration, eller EPD, vilket är ett tredjepartsverifierat dokument som visar en produkts miljöpåverkan under dess livscykel, skriver man i ett pressmeddelande.

– Den nya kollektionen för Scania är ett tydligt tecken på att transparens och tredjepartsverifikation är rätt väg att gå när det gäller att minska miljöpåverkan från arbetskläder. Fristads var banbrytande när vi introducerade EPD:er för kläder 2019 och detta stärker vår satsning på att utveckla miljödeklarerade plagg även fortsättningsvis, säger Lisa Rosengren, Head of R&D Raw Material på Fristads.

* Denna siffra baseras på vattenbristpotentialen, dvs den totala miljöpåverkan från vattenförbrukningen, med tanke på tillgången på vatten på produktionsstället. Nettobesparingen är 2,1 miljoner mvatten.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se