Fristads miljödeklarerade arbetsbyxor sägs spara 3,6 miljarder liter vatten

friii

Arbetsbyxor från kollektionen Fristads Green sägs kunna spara in 3,6 miljarder liter vatten, vilket motsvarar vattenförbrukningen för samtliga hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö under två veckor och är en minskning av vattenförbrukningen med 90 procent.

I Sverige finns det 58.408 enmansföretag i byggbranschen. Om varje hantverkare förbrukar två par arbetsbyxor per år går det åt uppskattningsvis 4,4 miljarder liter vatten vid tillverkningen av traditionella arbetsbyxor, skriver de i ett pressmeddelande.

Plaggen i Fristads Green färgas med tekniken e.dye, som sägs minska vattenförbrukningen i färgningsprocessen med 75 procent.

– Det blir allt viktigare att använda färskvattnet ansvarsfullt. Sveriges hantverkare skulle kunna minska sin miljöpåverkan dramatiskt bara genom att byta byxor, säger Anders Hülse, vd för Fristads.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se