Förädlar hemma i extrarummet – nu startar han AB – ”Jag trycker inhouse”

dftb_martin

Efter fem år som enskild firma inledde Martin Nilsson 2023 med att göra om sitt Kristianstad-baserade bolag Dftb Profil och Reklam till ett aktiebolag. Ett stort steg för det småskaliga profilbolaget som än så länge trycker hemma i ett extrarum i huset och för Martin som fortfarande jobbar heltid på en VVS-butik.

Dftb började som ett klädföretag men efter att Martin varit lite väl entusiastisk med inköpen fick han sadla om till att nischa sig helt mot profil.

– Jag startade upp Dftb våren 2017 som ett varumärke för mitt klädbolag och körde på i två år men fick hybris kring inköpen och köpte in för många färger av kläder som inte sålde. Då fick jag välja mellan att lägga ner eller köra på med något annat och valde då att satsa på profil och reklam från januari 2019.

Martin har tidigare jobbat på Fruit Distribution i åtta år så han förklarar att det var relativt enkelt att glida in på profilspåret.

Föresten, vad står Dftb för?

– Don’t fear the beard!

”Avslutade 2022 med två större beställningar”

Och nu har Martin alltså ändrats bolagsform till ett Aktiebolag – Dftb Profil och Reklam AB. Men det är fortfarande något han (med lite hjälp av sin sambo) gör vid sidan av sitt vanliga jobb, även om drömmen är att det ska bli på heltid.

– Det är något jag velat göra länge och kände att det var dags nu när aktiekapitalet fanns tillgängligt. Dessutom ser det mer seriöst ut utifrån. Verksamheten går ganska bra för att vara en sidosyssla, jag avslutade 2022 med två större beställningar, säger Martin och fortsätter:

– Bolaget är jag och så min sambo som hjälper till med att brainstorma kring sociala medier och så är hon duktig på exponering av produkter och modeller och har ett öga för detaljer och så tar hon bättre bilder än jag gör!

Just nu sköter Martin hela företaget hemifrån, i extrarummet är hans tryckhörna med transferpress och soffan får ofta agera kontor.

– Jag har tankar på att bygga eller hyra en bod för att få ut företaget från huset typ. Jag trycker i dagsläget ”inhouse”, som alla säger. Mitt mål är att köra fullt ut på detta, det är drömmen och att starta ett AB är en bit på vägen, avslutar Martin Nilsson vd på Dftb Profil och Reklam AB.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se