Tidningen ELLE dedikerar nummer till hållbarhet – trycker på återvunnet papper

ELLE-SEPTEMBER-2018-Cropped-1050x700

– Om vi inte agerar nu så kommer mode som vi känner till det inte existera längre, säger Anna-Marie Curtis, chefredaktör för ELLE i Storbritannien.

Under september så ska ELLE, världens största modemagasin, lyfta hållbarhetsfrågan inom modevärlden. Bakom initiativet står flera välkända personer, såsom: Naomi Klein, Pamela Anderson och Stella McCartney. Målsättningen är att uppmuntra till en mer miljövänlig modeindustri och numret tar bland annat upp hur designers, tillverkare och konsumenter kan förändra sitt beteende för att underlätta för miljön.

Innan septembernumret påbörjades gjordes en enkätundersökning där modeintresserade kvinnor i åldern 20-40 tillfrågades. Undersökningen visade att:

  • 9 av 10 vill veta mer om hållbarhet inom modeindustrin
  • 62 procent var omedvetna om att modeindustrin är en av de största miljöbovarna
  • 62 procent var också mer benägna att köpa kläder från ett varumärke som värdesätter hållbarhet
  • 51 procent vill veta vad de kan göra för att agera mer hållbart

Septemberutgåvan trycks på återvunnet papper

I en ansats att föregå med gott exempel och samtidigt vara transparenta så har ELLE tryckt sin septemberutgåva på återvunnet papper, samtidigt som de erkänner att numret inte är 100 procent hållbart. Vidare så har magasinet lovat att göra fundamentala ändringar i de processer som finns bakom att ta fram tidningen, inklusive:

  • Se över arbetsmiljön där tidningen produceras
  • Använda sin plattform till att lyfta de miljöproblem som finns
  • Mäta sin egen miljöpåverkan
  • Konsekvent uppmärksamma designers och varumärken som är ”värda att handla ifrån”
  • Använda återvunnet material så gott det går

– Modeindustrin har använt samma tio material de senaste 200-300 åren – kom igen nu, matindustrin ändrar på sig medan modeindustrin fortfarande gör samma gamla sak och kommer undan med det, säger Stella McCartney i ett pressmeddelande.

Att en så pass anrik och global publikation som ELLE väljer att lyfta problematiken visar onekligen att medvetenheten runt om i världen kring dessa frågor är på väg att skifta. Att de dessutom väljer återvunnet papper att föra fram sitt budskap på visar tydligt att papper är och förblir ett hållbart och pålitligt medium.

Septembernumret finns tillgängligt från och med 8 augusti.


Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se