De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

Valsedlar tryckerier

Nästa års val till riksdag, region- och kommunfullmäktige är ett omfattande projekt. När det kommer till valsedlarna är nu allt klappat och klart för hur de ska produceras. Pappersleverantörer och tryckerier är utsedda.

Två tryckerier upphandlade

Till 2022 års val till riksdag, region- och kommunfullmäktige har tryckerierna Åtta.45 samt Parajett upphandlats för tryckningen av samtliga valsedlar, bekräftar Valmyndigheten för Branschkoll.

– Exakt hur många valsedlar som trycks beror på hur många namnvalsedlar som beställs av partierna. Men i upphandlingsunderlaget har vi, med utgångspunkt i den totala volymen för 2018, räknat med 114.000.000 blanka och partivalsedlar, samt 590.000.000 namnvalsedlar, säger Sara-Stina Bergstedt som är valhandläggare på Valmyndigheten till Branschkoll.

Åtta.45 ska enligt uppgift trycka samtliga partivalsedlar (inklusive blanka valsedlar) och cirka hälften av namnvalsedlarna. Parajett trycker resterande namnvalsedlar.

Den exakta kostanden för valsedlarna är inte solklart lätt att räkna fram. Sara-Stina Bergstedt förklarar:

– Exakt vilken kostnad det kommer landa på för 2022 års val är ännu inte klart eftersom det beror på hur många valsedlar som beställs och så vidare. Men vid 2018 års val uppgick Valmyndighetens totala kostnad för inköp av papper, tryckning och emballage för valsedlar till drygt 28 miljoner kronor. Utöver det tillkom kostnader för frakt. Notera att en del av valsedlarna bekostas av partierna, för de som inte får valsedlar bekostade av staten. Den kostnaden tillkommer utöver Valmyndighetens utgifter för att få den totala kostnaden av samtliga valsedlar.

Svenskt papper från Småland

Papperet till nästa års valsedlar kommer till största delen från Lessebo och det blir färgerna Colorit Chamois (gul) och Colorit Himmelsblå som kommer att användas till de färgade valsedlarna.

Enligt Lessebo är det ett bra och miljövänligt val som innebär att närheten mellan råvara, produktion och distribution ger minimerade transporter och snabba, säkra leveranser.

”Det är extra kul att den svenska befolkningen får utöva sin demokratiska rättighet att rösta på svenskt, miljövänligt papper.”, säger Göran Johansson, styrelseordförande vid Lessebo Paper.

Papperet till de vita valsedlarna kommer från annan leverantör än Lessebo och är inte känd för Branschkoll.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se