Bygger en ”Foodora” för grafisk bransch – Branschveteran i nytt projekt

Patrik Knutsson bygger en helt ny marknadsplats för tryckerier.
Patrik Knutsson bygger en helt ny marknadsplats för tryckerier. Print.page

”Jag har en idé som kan stärka branschen och inte minst tryckeriernas självständighet”.

Norrmannen Patrik Knutsson, som var med och grundade norska grafiska företaget Copycat, lämnade företaget för en tid sedan efter cirka 25 år. Men visionerna för grafisk bransch är fortfarande stora.

Nyhetssajten Media Monitor har pratat med Patrik Knutsson om hans nya livsprojekt och här kan du läsa artikeln i sin helhet på svenska.

Print.page är en slags ”Foodora-lösning” för grafisk bransch

– Ja, efter ett ”helt liv” i grafisk bransch, tror jag i all blygsamhet att jag har en idé som kan stärka branschen och inte minst tryckeriernas självständighet, säger Knutsson, som är i färd med att bygga upp portalen print.page, en slags ”Foodora-lösning” för grafisk bransch.

Enligt Knutsson finns det idag inga öppna marknadsplatser med många aktörer där man kan beställa trycksaker direkt från tryckeriet.

– Det finns en rad stängda API-plattformar, som Gelato, Helloprint, Cloudprinter etc. Gemensamt för alla är att tryckerierna blir en underleverantör som varken syns eller själv bestämmer pris. Print.page är en öppen marknadsplats där trycksaksköpare ska kunna köpa direkt från tryckerierna, förklarar Knutsson.

Affärsmodellen bakom konceptet är i linje med andra SaaS-företag (Software as a Service), där mjukvaran (Print.page) licensieras ut till användarna (tryckerierna) för en månadsavgift. Dessutom betalar tryckerierna en engångskostnad per produkt som man lägger upp i portalen.

– Print.page ska vara en helt öppen och internationell tjänst, där trycksaksköparen får veta vilket tryckeri som kommer att stå för produktionen. Också själva betalningen kommer att gå direkt från köpare till tryckeri, och priset kommer att vara synligt, förklarar Knutsson.

Främjar tryckerier som ”vill öka försäljningen”

Knutsson hoppas att så många tryckerier som möjligt vill registrera sig i portalen och ta del av den nya tjänsten.

Grundaren arbetar nu med att sätta upp ett produktbibliotek som kommer att bestå av trycksaker som passar för onlinebeställning.

– Grafisk bransch är ingen standardiserad och enkel bransch. Det finns många jobb som inte passar för beställning online, men en stor del produkter tror jag kan beställas enklare än vad som är fallet idag, säger Knutsson.

Print.page riktar sig till trycksaksköpare i B2B-segmentet. Varken den privata marknaden eller tryckerier som vill utöka portföljen med produkter från andra tryckerier ser Knutsson som lämpliga kunder på sin plattform i första omgången. Fokus är att bygga volym på existerande produktionskapacitet.

– Jag hoppas att Print.page kan vara till hjälp för branschen. Tanken är att man med hjälp av min portal lättare ska kunna digitalisera vissa produkter. Särskilt för mindre aktörer, kan digitaliseringsprocessen vara mycket resurskrävande, menar Knutsson.

Är Google en konkurrent idag, eftersom det mesta är en ”googling” bort?

– Nej, inte nödvändigtvis en konkurrent. Men söktjänster är ett viktigt första steg för många köpare, så här ska man också hitta Print.page. Men man ska komma ihåg att det finns enormt mycket information på nätet och ett hav av aktörer. Därför finns det behov för samlad och strukturerad information inom en och samma bransch, på ett ställe. Jag är övertygad om att det finns behov för en portal där köp av trycksaker görs enklare, där man kan sätta trycksaksköpare i direkt kontakt med närmaste tryckeri, säger Knutsson.

Lokal och miljövänlig produktion är också väldigt viktigt för Knutsson, som påpekar att målet är att all produktion ska ske i det land där trycksaken ska användas.

Sidan print.page har ännu inte öppnat upp för trycksaksköpare men finns i en första version som ger en känsla för hur det kan komma att se ut.

Källa: grafkom.no

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se