By Wind och Lessebo tog båda guld i Designpriset

Svenska Designpriset

Ytterligare en gång belönas dessa två kampanjer för sin kreativitet och design.

Svenska Designpriset avgjordes nyligen och tryckeriet By Wind fick återigen uppmärksamhet för sin nya identitet.

I kategorin ”Grafisk Identitet – Logotyp” tog man hem guldet före Röda Sten Konsthall som tog silver.

I kategorin ”XL Design – Monter / Utomhus” så var det Lessebo Paper som tog guldet för sin nylansering av sina färgade papper.

Det är göteborgsbyrån F&B Happy som står bakom båda jobben.

Alla vinnare presenteras på Svenska Designprisets webb.

Grafisk Identitet – Logotyp: By Wind

extra x405gzn1lioge7ur
Bild: Svenska Designpriset

2022 gick två av Sveriges främsta tryckerier (Göteborgstryckeriet + Danagård Litho) ihop. Hela produktionen drivs av egen vindkraft. Vi lät det bli grunden för både namn och logotyp.

Designer: Design Director: Oskar Andersson. Designer: Joakim Aronsson, Ellinor Bjarnolf, Emilie Lindquist. Motion Designer: Anton Ocampo, Linn Wergelius. Animation: Emil Graden. Website: Lundgren+Lindqvist

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi

Projektledare: Projektledare: Camilla Smids Lövgren, Anette Anderson. Strateg: Anders Kornestedt. Copywriter: Lars Forsberg. Producent: Henrietta Sterner-Bernvik.

Kund: By Wind

XL Design – Monter / Utomhus: The Big Rollout

extra x405gzn1liogfuhh
Bild: Svenska Designpriset

Lessebo Paper är ett av världens mest hållbara pappersbruk. När det var dags att rulla ut det nya sortimentet, gjorde vi precis det. Tillbaks till naturen. Maximalt uttryck. Minimalt avtryck.

Byrå: F&B Happy

Designer: Design Director: Maria Glansen. Designer: Carolina Dahl. Creative Director: Lisa Careborg.

Illustratör/fotograf: Fotograf: Ander, Sanner Fotografi, Akira Andersson

Projektledare: Projektledare: Catarina Åkerblom, Madeliene Sikström. Strateg: Anton Nordstierna. Copywriter: Pontus Thorén.

Kund: Lessebo Paper

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se