Branschkollpodden: Vividyes vd Johanna Nissén Karlsson

Johanna Nissén Karlsson vd på Vividye medverkar i Branschkollpodden.
Johanna Nissén Karlsson vd på Vividye medverkar i Branschkollpodden.

Vividyes teknik gör det möjligt att ta bort textiltryck från kläder och återanvända kläderna igen, varför inte med ett nytt tryck.

Bolaget som grundades baserat på forskning från Chalmers erbjuder idag en sluten cirkel för borttagning och återvinning och samarbetar med flera svenska tryckerier. I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med bolagets vd och medgrundare Johanna Nissén Karlsson.

Borttagningsbart textiltryck vad betyder det?

– Det betyder att vi kan applicera ett tryck på en textil och när man vill ta bort det på grunda av att du vill byta logga eller design kan vi ta bort det utan att skada fibern. Textilen ska ha samma kvalitet som innan du satte på trycket.

Hur kom det sig att ni startade det här bolaget?

– Jag och min medgrundare Gustav kom i kontakt med forskare på Chalmers som hade utvecklat under många år en färg som är borttagbar. Därefter började vi fråga företag om de hade en behov av den produkten och identifierade snabbt kläder med tryck som är mellan 15-20 procent av alla kläder idag.

Ni har er produkt ute hos svenska tryckerier nu som delvis arbetar med er teknik

– Ja, vi började jobba med tryckerier tidigt i processen, det är ju de som är proffs på själva tryckbiten och det har varit väldigt viktigt i utvecklingsprocessen att tidigt testa hos tryckerierna. Vi levererar vår färg men sen trycker tryckeriet med sina egen färg ovanpå. Det är vi nog med att förklara att vi är integrerade i existerade system, så de behövs inte köpas in nya maskiner.

Kan våra lyssnare hjälpa er på något sätt tror du eller måste man vara kemist?

– Det vi behöver mer av är tryckkompetens, vi är duktiga på kemin men vi är inte proffs på tryckdelen så där är det jätteviktigt att ha med oss bra samarbetspartners och vi är alltid öppna för att prata med personer som är duktiga inom det området.

Tycker du det här låter spännande, besök www.vividye.com eller boka in en padel med Johanna (om du vågar!).

Lyssna på hela avsnittet här:

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se