Branschkollpodden: Torsten Jansson New Wave Group

Torsten Jansson gästar Branschkollpodden.
Torsten Jansson gästar Branschkollpodden.

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Torsten Jansson, vd och koncernchef för New Wave Group. Vi pratar bland annat om hur det varit att navigera pandemin, vilket förvärv han är mest nöjd med och varifrån pingisintresset kommer.

Vilket NWG-färvärv är du mest nöjd med?

– Förutom Craft är det tveklöst Cutter & Buck som vi förvärvade vid ett oturligt tillfälle runt finanskrisen 2008, men som kommit igång riktigt bra och går bra både i USA, Kanada och Europa nu.

Hur kändes det att stå på kanten till ett genombrott i USA och så raserades det över en natt när pandemin kom?

– Jag tänkte inte specifikt på USA när pandemin kom utan jag var orolig för allting. Pandemin har påverkat så mycket och under så lång tid, påverkar fortfarande produktionen. Vi fick stänga våra lager på flera ställen i världen i omgångar och det var ovissheten kring allt som jag tyckte var tuffast. Själva genombrottet hann inte bekymra mig och nu när det lugnat sig lite vänder USA väldigt kraftigt uppåt. 

Man kan nästan säga att pandemin nästan stärkte NWG, åtminstone fick den er aktiekurs att gå upp rejält till slut, vad tänker du om det?

– Vi har mer än fördubblat resultatet på rullande år under pandemin, eftersom pandemin skapade osäkerhet styrde vi om vår tillväxtstrategi till att försöka skapa bra resultat och kassaflöde. Jag tror egentligen vi har samma P/E-tal idag som då, sen har vi tyvärr på gott och ont varit med och hanterat andra kriser förut.

Hur ser du på de konsolideringar som sker just nu i svenska profilbranschen?

– Jag tror inte det kommer förändra vår roll för vi har ju ett klart ställningstagande att vi ska jobba med ÅF och så är vi vana att hantera stora kedjor. På både sport och gåvor/heminredning så står stora kedjor för 85 procent av vår försäljning, så det är ju nästan så att profilmarknaden varit extremt fragmenterad om man jämför med andra kanaler. Ska vi få samma koncentration i profilbranschen som vi har i exempelvis sporten så måste konsolideringarna pågå i många många år.

Är det en slump att det blev profilbranschen för dig?

– Jag var egentligen profilåterförsäljare i början och på den tiden var det faktiskt svårare att köpa in varor än att sälja dem, så vi började köpa in själva för att täcka våra egna behov och sen började andra återförsäljare handla av oss och sen gick vi över till ren grossist 1990 och sen i mitten av 90-talet tillkom sporten när vi tog över Craft som faktiskt var ett konkursbo då, sen breddade vi med yrkeskläder.

Är alla New Wave Groups t-shirts gjorda av hampa om 5 år?

– Det är en jätteviktig bit, det är fullständigt nödvändigt att utveckla mer hållbara produkter och det har ju också skett otroligt mycket de senaste 10-15 åren, vi vill ligga i en ledande position och jobbar mycket med de frågorna och har gjort mycket i vår produktion och ska fortsätta göra det. Sen tror jag inte allt kommer vara gjort i hampa, det kommer alltid en sån optimism kring nya material, ett tag pratades det om allt skulle vara gjort i bambu. Jag tror det gäller att göra alla produkter mer hållbara.

Lyssna på hela avsnittet här nedan:

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se