Branschkollpodden: Storyn om det nischade SaaS-bolaget – vår specialitet är webbshoppar med extremt många produkter

Alexander Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden.
Alexander Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden.

Alex Giers vd och grundare av Unitedprofile gästar Branschkollpodden och pratar om de senaste tekniska innovationerna, vad Unitedprofile jobbar på nu och hur profil och workwear skiljer sig åt ur ett UP-perspektiv.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcast.

Vad sker inom teknikutveckling hos er specifikt och i samhället i stort?

– Mycket handlar om data och hur vi ska hantera den och presentera den. Leverantörererna leverear mer och mer komplett data förmodligen på grund av att de har bättre system och kan få fram mer inforamtion om produkterna, material, lagersaldo och så vidare, säger Alex Giers och fortsätter:

– Vi uppmuntrar dem att komma in med så mycket data som möjligt och det kommer in allt mer, prislistor exempelvis som ska stämma mot varenda kund man har, inte bara en generalisering utan det blir mer precist. Att hantera importer är det vi är experter på och vi har lagt enorma resurser på att hantera stora mängder data.

Logoverktyg är det något ni har funderat på?

– Efterfrågan finns men det är fortfarande begränsad, vi försöker ofta förklara för de som frågar att det mest blir ”lek med en bild” och vem bär då ansvaret för eventuella feltryck? För vi kan inte lova att om du lägger loggan på ett visst ställe så går det att trycka där eller blir helt exakt. Dessutom kommer priserna ändra sig från de listor vi har. Eftersom efterfrågan är så pass liten är det svårt att säga när det skulle bli aktuellt, men den dagen vi gör det kommer vi göra det pefekt!

Hur ser en modern kundshopp ut? Är det lika hett?

– Det kommer mer och mer krav på hur det ska fungera eftersom våra kunder får in större konton och andra krav. Och det är något vi har utvecklat och kan bemöta idag. Blir ofta speciallösningar så nu kan vi anpassa oss efter kundernas behov på ett annat sätt. Efterfrågan på kundunika lösningar ökar, det märks och att det blir allt vanligare att kunna använda den typen av lösningar.

Vad är årets julklapp hos Unitedprofile?

– Det blir väl gåvokortet, även om det är lite för tidigt att säga det. Senaste åren har det gått från att vara vissa produkter som trendade det år till att gåvokorten mer eller mindre har tagit över. Och det är kanske förståligt eftersom du då låter personalen göra ett eget val istället för att någon ska välja ut vad alla anställda vill ha. Svårt att se att en fleecefilt eller jättehäftig termos skulle kunna konkurrera ut gåvokortet.

– Vi märker också att ÅF allt mer efterfrågar att kunna erbjuda sina kunder sitt egna gåvokort som är specifikt framtagna för specifika kunder. Och det är en trend jag är övertygad om att den kommer öka, säger Alexander Giers vd på Unitedprofile.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se