Branschkollpodden: Hållbarhet vs försäljning inom produktmedia

Produktmedia Profilreklam Hållbar
I det här avsnittet av Branschkollpodden medverkar Dean Lax och Johan Fredborg i ett slags panelsamtal.

Går det att fortsätta sälja hållbar produktmedia trots att världsekonomin är sämre och den svenska kronan är ovanligt svag?

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Johan Fredborg på Neutral och Dean Lax på Swagg. Tillsammans försöker vi med de två gästerna ta tempen på var branschen befinner sig nu i förhållande till frågor som världsekonomi, hållbarhet, tillverkning, svenska marknaden med flera.

Swagg är ett textiltryckeri och en återförsäljare av profilprodukter och profilkläder, Neutral är en leverantör så med inblick i varsitt led ger man sin syn på det nuvarande läget för branschen och de egna företagen.

Podden finns också på Spotify och Apple Podcast.

Hur går det för er och branschen nu?

– Det är spännande tider att vi leva i, vi får från covid och supply-chains-problem till krig och inflation så det gäller att vara anpassningsbar och känna marknaden. Vi har haft två väldigt bra år för Swagg och vi hade väl en förhoppning om att fortsätta på den vägen, men nu är det lite tuffare, vi har inte samma tillväxt. Jag tror många i branschen har samma problematik det hålls lite i budgeterna, lika mycket som folk gör det privat med sina ökade levnadskostnader, säger Dean Lax vd på Swagg

– Vi har inte sett de stora konsekvenserna ännu, vi har inte sett stora varsel men när de kommer så kommer det ge effekter ner i ledet för återförsäljarna. Förhoppningsvis kommer det vända om innan året är slut. Fyra av fem ÅF berättar samma historia om att de är försiktiga för att deras kunder är försiktiga, köpte man 100 plagg innan köper man 50 nu, säger Johan Fredborg på Neutral.

Svag svensk krona skapar ytterligare utmaningar

Dean pekar ut den svaga kronan som ytterligare ett problem, att vi förväntar oss att bra kläder dessutom ska vara jättebilligt är ett annat problem menar Fredborg.

– Ytterligare än grej vi måste tampas med i Sverige som man inte riktigt måste göra på samma sätt i eurozonen är den otroligt svaga svenska kronan. Förutom att du handlar en produkt som är av organisk bomull där världsmarknadspriset på organisk bomull höjdes vid tre tillfällen förra året så brottas man även med en 15-18 procent värdesänkning på svenska kronan jämfört med förra året. Man skulle vilja hålla samma pris till någon som köpte produkten året innan men när man förklarar att den gått upp med 25-30 procent så drar folk öronen åt sig och säger att det är för dyrt. Så det är naturligt att inköpen blir mindre om man fortsatt vill handla hållbart, säger Dean Lax.

– En t-shirt har kostat 25 kronor i 25 år, en billig t-shirt som inte är gjord på det bästa stället och med GMO-cotton, folk måste vara beredda att betala mer för en produkt som håller längre. Kan man köpa sig 3 t-shirts för 100 kronor i en butik måste man ju börja ta sig en funderare, vad är det här för någonting? Säger Johan Fredborg.

t shirt kostnad
Bild från 2014 från organisationen Fair Wear som vi hänvisar till i podcasten. (Bild: Fair Wear Foundation)

Produktmedia är hetare än någonsin, där både stora och små varumärken använder kanalen flitigt för kampanjer och för att göra egna kollektioner med mera, vad har ni att säga om den trenden?

– Även om man är ett litet varumärke som bryr man sig om sitt brand allt mer, man vill vara attraktiv som arbetsgivare och lägger mer tid på att exponera sig på ett sätt som ett varumärkesbyggande. Då blir produkterna bra, personen som jobbar där blir stolt och vill vara förknippade med bolaget man jobbar med. Då får profilkläder mer användningar än på gymmet och när man krattar löv. Vi är duktiga på det här i Norden, nere på kontinenten är man lite sämre på det här, säger Dean Lax.

– Norden är duktiga på kvalitet och design och det finns väl inget roligare än att göra en hoodie med en fet broderad logga, den håller i 15-20 år. Det är så vi måste tänka att de ska hålla så länge så mycket, säger Johan Fredborg.

– Det finns exempel på företag som tagit fram produkter som säljs på andrahandsmarknaden för en större peng än de köptes för eftersom varumärket är så starkt, säger Dean Lax.

Hållbarhet, den heta potatisen

Sista tio minutrarna av podden snackar vi ganska så öppet om hållbarhet, vad kan man göra för att få mest effekt? Finns det några lågt hängande frukter som vi borde tagit tag i för länge sedan, vilka är de? Varför är infärgning ett problem? Kan Sverige exportera sina kunskaper inom hållbarhet?

Lyssna på hela avsnittet här:

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se