Podd: Evert Grahn – ”vi passerade 100 miljoner förra veckan”

evert_mec

I det här avsnittet av Branschkollpodden medverkar Evert Grahn, vd på MEC Gruppen, han berättar om hur det går till när han köper in containrar fulla med skyddsprodukter. Vad krävs för att få göra affärerna, hur säkerställer man kvalitet och hur lukrativt är det egentligen? Allt det här och mycket mer behandlas i det här avsnittet av Branschkollpodden.

En kort sammanfattning av samtalet kan du läsa nedan.

Lyssna på avsnittet här:

Om hur man får tag på skyddsprodukter:

– Varje container vi köper in kostar 3 miljoner kronor och allt ska betalas i förskott. Har du inte pengar och kan betala i förskott så blir det ingen affär och det är timmar det handlar om.

Om att vara EU-representant:

– En EU-representant som kan ta importansvaret och sälja till europeiska myndigheter. Det som hände med Sverige att man köpte inte tre flygplan varav två var tvungna att slängas hade aldrig hänt om de köpt via en EU-representant.

Om att starta upp ett nytt varumärke: 

– Vi har nu byggt upp ett helt affärsområde för skyddsprodukter, MEC Medicare med säljkontor i i Kina som bearbetar världsmarknaden för den här typen av produkter, än så länge säljs produkterna dock endast i Sverige.

Om att kontrollera produkterna:

– Vi har köpt in oss i ett system där man kan lägga in certifikaten där kunderna kan logga in och kontrollera dem, kostar jättemycket pengar men det innebär att en kunden kan se att certifikatet verkligen är rätt. Vi har även samarbete med ett konsultföretag i Danmark som kontrollerar allt vi får. Sen skickar vi iväg en tredje part som kontrollerar fabrikerna och, slutligen kontrollerar vi varje leverans och stänger den och sätter sigill på innan den skickas.

Om framtiden för det här segmentet:

– Vi ska fortsätta anställa och anpassa våra produkter för den civila marknaden, det blir nya varumärken och egna förpackningar som kommer rulla ut under 2021. I år har varit bra men prognoserna för 2021 är ännu bättre.

Om hur det känns med ett sånt här genombrott:

– Man hinner inte känna efter, man får en stor order och så får man räkna nollorna så det stämmer. Det är svårt att förklara, jobbat 35 år i den här firman och det har alltid varit knapert på profilmarknaden och nu får man orders som får huvudet att vända på sig.

Det här och mycket mer i det senaste avsnittet av Branschkollpodden – missa inte!


wdp222

I åtta avsnitt framöver kommer Sofie Källström på WDP berätta mer om trender i branschen. Lyssna på podden eller besök www.wedopromotion.se för att lära dig mer.

Stor tack till Elin Hall som klippt podden som det proffs hon är! Och till den fantastiskt duktiga Västerås-baserade musikern Mattias Cronert som låtit oss låna en av hans låtar, för mer musik från Mattias, kolla in hans Spotify.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se