Branschkollen #1: Kompetenskris, elkris, förvärv och branschens nya webbshoppar

34_1800_webb

I det första officiella avsnittet av ”Branschkollen”, podcasten där David och Ola diskuterar aktuella händelser i print-, profil- och förpackningsbranschen, pratar vi om det som hänt under sommaren, mässorna som dragit igång, energikrisen och att den grafiska branschen skriker efter kompetens.

Kolla här – eller på Youtube:

Lyssna här – eller där poddar finns:

Innehåll

Energikrisen:

Lessebo tvingas stänga bruket  en dag när elkostnaderna ökade från 70 tusen till 600 tusen kronor och så har vi pratat med ett tiotal tryckerier om hur de påverkas av kraftigt höjda elpriser.

Förvärv:

Det har skett flera förvärv under sommaren, bland annat har Xindao förvärvat Vinga, och så har Midocean blivit förvärvade av Solo Group. Och nyligen blev Magnussons Agenturer förvärvat av Alligo, vi pratar mer om samtliga förvärv.

Nischade tryckshoppar:

Ola har gjort en spanning, allt fler tryckerier startar nischade webbshopparna där man hjälper kunderna med exempelvis etiketter eller posters, han berättar mer om några av hetaste satsningarna i den sfären just nu.

Kompetensförsörjning:

Är bristen på personal det största hotet mot den grafiska industrin? David misstänker att så kanske är fallet, samtidigt som Ola berättar att Stibo startat sin egna utbildning för att få fatt på fler tryckare samtidigt som Åtta45 söker tretton nya medarbetare.

Det och mycket mer i första avsnitten av Branschkollen, finns både som podd och som videopodd.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se