”Branschen måste ta e-handel på allvar”

ehandel_podd

ehandel podd e1489741964691Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.

”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan)

Drygt 30 procent av alla ordrar hos Åtta.45 kommer via webbeställningar berättar Peter Carlén. Han berättar också om en vad han tycker konservativ bransch med ganska hög medelålder.

– För den grafiska branschen är e-handel något som har krävts i upphandlingar och nu när man pratar med kollegor i branschen är e-handel fortfarande något nytt, det säger Peter Carlén.

Gelato lyfts fram som ett exempel där e-handel av trycksaker utvecklats på ett bra sätt. Gelato har klivit in och håller i system och marknadsföring på ett liknande sätt som Airbnb.

– Vi tittar också på att vara med i Gelatos nätverk, säger Peter Carlén.

Stort ointresse från ledningen på företag

Enligt Peter Carlén tar den grafiska branschen inte digitaliseringsfrågan på allvar. Och ett av problemen är att det är ett stort ointresse från ledningen i företagen.

Man måste nu plocka in it- och marknadsfolk för att driva satsningen på e-handel och digitaliseringen.

– Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar, säger Peter.

För att komma vidare måste man anställa personal som inte är från branschen. Det är också olika affärsmodeller som slåss mot varandra – och man kanske ska lägga e-handeln i ett separat bolag, är ett sätt som diskuteras i podden.

– Man har inte råd att slå undan benen på sitt gamla sätt att jobba.

Lyssna på podden nedan eller på soundcloud – avsnittet med Åtta.45 startar 11:10 in i programmet.

.

.

Allt större efterfrågan på DTF – ”Vi träffar kunder som bygger om sina DTG-maskiner”

ACP DTF

Branschkoll har pratat med Claes Lindell på ACP Systems som berättar att de ser en ökad efterfrågan på tryckpressar av varianten Direct to Film (DTF).

redaktionen@branschkoll.se

Konkurrensverket håller inte med – tomten får inte bryta mot reglerna (upphandlingen anses olaglig)

redaktionen@branschkoll.se

Nystartat vinylpresseri ska hjälpa musiker med hela deras merchbehov

vinyl

Det har startats ett nytt vinylpresseri, påbackade bland annat av ett tryckeri. De ska hjälpa till och möta efterfrågan på vinylplattor och på sikt även hjälpa musiker med deras merchbehov.

redaktionen@branschkoll.se

Ahlsell ska etablera en ny större butik i Jönköping

ahlsell butik
redaktionen@branschkoll.se

Mark- och miljööverdomstolen kommer pröva om New Wave Group har miljöansvar vid Orrefors Glasbruk

redaktionen@branschkoll.se

Starkt år för kontorsjätte – växte mest inom B2B

redaktionen@branschkoll.se

Allt färre företag ansöker om rekonstruktion (väljer konkurs istället)

redaktionen@branschkoll.se

Svenskt textilföretag utsett till Årets Företagare

arets foretagare

Nyligen uppmärksammade för sina underställ till Försvarsmakten.

redaktionen@branschkoll.se

IDÉ House of Brands anställer ny säljchef i Sverige

robin bornehav
Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands

IDÉ House of Brands har ansällt Robin Bornehav i rollen som Sales Manager Sweden.

Robin har avancerat fort i branschen och har gått från Head of Destination & Sport på Voky till en snabb avstickare på Glacial där han var Sales Manger. Och nu kliver han alltså in i rollen som Sales Manger för den svenska marknaden hos IDÈ.
 
Med ett stort driv och vana vid kreativ konceptförsäljning är Robin ett viktigt tillskott för vår organisation och IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa
, skriver IDÉ på Linkedin.

Ämnen i artikeln: IDÉ House of Brands
redaktionen@branschkoll.se

Gewe anställer branschveteran som uppmärksammats för sin formgivning

placeholder
redaktionen@branschkoll.se